Höstförberedelser

Fortfarande sommar, om än med ordet sen framför. Har varit fina varma dagar med både frukost och lunch ute och bokläsning på altanen på kvällarna, men nätterna börjar nu bli kalla, en morgon var det 5,5 grader när jag åkte till jobbet. Jag har  nu sakta börjat förbereda för hösten  Jag har kapat ned en hel del buskar och kört ris till återvinningen .

(null)

Och börjat stänga ned poolen.

Och husvagnen har fått gå i vintervila

Lite vemodigt som alltid men jag ser fram emot en fin höst med både vandring, utflykter och härlig samvaro med alla fina runt mig. Och en resa har jag framför mig, om bara en och en halv vecka.

Helgen som gick

Måndag, och så vips är det helg igen. Lördagen blev det utflykt med mamma, vi har ju det som tradition att ge det som födelsedagspresent.
Denna gång blev det inte riktigt som planerat men en mysig dag med prat och sång, god mat, snabbvisit hos äldsta dottern och gofika i Väderstad.

På söndagen blev det en liten vandring i det fina sensommarvädret.

Jobbdagar och sensommar!

Har som sagt börjat jobba efter semestern. Även om det är trist att semesterveckorna är över så känns det ok när man väl är på jobbet. Kul att se alla igen och att försöka hitta tråden i det man var i innan semestern.

(null)

Jag har förmånen att ha en vacker arbetsplats och de flesta dagar har frukostfika och lunch intagits ute i trädgården.
Varma kvällar har det blivit kvällsdopp vid olika badsjöar.

Läsning på altanen blir det också

(null)

Jag har skördat tomater, ärtor, gurka och blåbär i mängd och rest upp portalen jag fixade en dag i slutet av semestern. Vid den har jag planterat en klängros och vildvin

Nu är det också tid att träffa folk som man inte haft kontakt med under sommaren. Det blir aw med god mat med en barndomsvän

Och den största créme brûlée jag sett (jämför med kafffemuggen)

(null)

Flera timmar med mysigt prat, har blivit alltför lång tid mellan varven.
Nu helg med lite olika saker inplanerade.

Toto live!

Yngsta dottern hade biljetter till Totokonsert bokad sen lång tid tillbaka. Pga av pandemin flyttades den fram och i onsdags var hon till Helsingborg. Jag var så avundsjuk på henne och de spelningar som var funkade inte för mig och jag tänkte också att det inte skulle finnas biljetter.

(null)

När jag i torsdags såg hennes filmer från konserten och visste att sonens  fjällvandring blivit inställd ställde jag frågan om att åka. Sagt och gjort, vi bokade biljetter till söndagens konsert i Göteborg, han fick lova att köra hem eftersom jag skulle vara trött efter Dalhalla. På eftermiddagen gav vi oss av,  och parkerade nära Partille arena. Vi gick och åt sushi innan vi köade för insläpp en kort stund.

Jag hade missat vilka som var förband, brukar sällan uppskatta dem, och blev positivt överraskad när det var 10cc!

De var mycket bra och efter en kort paus var det dags för TOTO. Vilket jubel i arenan.

(null)

De spelade i nästan två timmar, blandade från olika album. Alla mina favoriter var med

Och som extranummer spelade de Stop loving you, och hela arenan sjöng med. Lyckliga gav vi oss ut i den svala natten och bilade hemåt. Jag höll mig vaken ganska länge, sov bara de sista 7,5 milen. Trött nästa dag men så värt det!

Kristina från Duvemåla in concert

Lördag var det så dags för vår andra konsert i Dalhalla. Denna bokade vi våren 2021 och vi visste inte då att Jesus Christ Superstar  skulle bli flyttad så att det blev två Dalhalla samma sommar. Jag och Syss var både lite opeppade, vi har börjat jobba och var trötta, det är långt att resa och vi skulle åka hem på natten. Om allt känts som vanligt hade vi nog gett oss av tidigt och gjort många loppisstopp mm på vägen. Nu var vi tröttade och tänkte först åka efter lunch och köra mer eller mindre direkt. Men när dagen kom ( med strålande väder) gav vi oss av efter fm fikat. Första stopp blev IKEA  då Syss skulle köpa en apa för undervisning i skolan. Det gick snabbt och Alba placerades i baksätet.

(null)

Vi köpte mat att ta med från Chop chop och stannade på en fin rastplats längst vägen för lunch. (Alba fick följa med, man har ju inte roligare än man gör sig)

Vi hade bestämt oss för att skippa loppisar då vi åkt här ganska nyligen (förra resan till Dalhalla) och gjorde bara ett stopp i Ludvika för fika. Tyvärr hade de ingen hallonpaj denna gång men vi köpte en sommarbakelse och en jotterbuggare som smakade bra.

Vi kom fram till Rättvik och tog en adventure lab i centrala Rättvik. Sista frågan var ute på långbryggan.

(null)

Vi hade med oss badkläderna så nu äntligen, fjärde gången gilt, blev det bad vid Bryggan för mig. Så skönt i vattnet och välbehövlig svalka.

Efter badet gick vi till en thairestaurang i centrum och åt god thaimat

Sen köpte vi frukt, godis och vatten för att ha till hemresan och lämnade det i bilen.

(null)

(Ja, jag vet men vi kunde inte låta bli när man har en apa i bilen)
Vi köpte oss Rättviksglass till efterrätt, jag tog mango som verkligen smakade gott och som passade bra efter thaimat.

Sen åkte vi ut till Dalhalla. Det var tydligen knökafullt och vi fick parkera på VIP- parkeringen då den andra skulle bli full.

(null)

Efter obligatoriska Dalhallabilder gick vi ned, köpte vatten och slog oss ned på våra platser.
Så började konserten! Vilken magisk kväll det blev. Bra solister, Anders Eljas som dirigent för Dalasinfoniettan med kör. Bra ljud och bild denna gång och ett underbart sommarväder som gjorde att vi satt i klänning hela konserten. (Och inga knott!).

Det var så bra och jag hade gåshud ibland.
Konstaterade att Kristina från Duvemåla är favoritmusikalen och det var snart åtta år sedan vi såg den i Göteborg, det var verkligen på tiden nu. Tror andra tycker samma för Dalhalla var helt fullsatt!
När konserten var slut skyndade vi oss till parkeringen och kom ut på vägen snabbt. I kö till Rättvik och sedan enstaka bilar som svängde av utmed vägen. Sista försvann innan Borlänge. Tror vi var de enda som åkte hem på natten.  Vi lyssnade på låtar, tittade på månen och lite meteoritregn och åt vår inköpta frukt och godis. Strax innan halv tre var jag hemma och i säng. Sov inte så vidare men det är en annan historia.

Sista semesterdagarna

Sista semesterdagarna reste jag med döttrarna till Göteborg. Vi checkade in på hotell Poseidon som låg mycket centralt, en tvärgata från Avenyn.

Vi installerade oss och gav oss sedan ut för att luncha. Det blev mycket god fisksoppa på Fiskbar17, där vi kunde njuta på uteserveringen.

(null)

Vi strosade runt i stan och besökte lite affärer.

När det började bli dags för kaffe begav vi oss till Mr Cake.

Det fanns mycket att välja på och yngsta dottern och jag valde en red velvet cake och en salted caramelcake som vi delade på medan Äldsta dottern tog en fräsch strawberry suprise.

(null)

Kul att ha varit där men inte min bästa fikauppevelse denna sommar.
Vi strosade vidare och fram mot sen eftermiddag tog vi oss tillbaka till hotellet där vi vilade och sen fixade oss.

Vi hade bokat bort på Moon Thai, en favorit, och njöt av goda drinkar, god mat och många skratt i den härliga miljön.

Efteråt gick gick vi runt lite på Avenyn innan vi tog kväll.
Efter en god frukost checkade vi ut, nöjda med vår hotellvistelse.

Vi gjorde stopp vid det gula varuhuset, åt munkar och småhandlare lite.

(null)

Sen fortsatte vi mot Jönköping. Ett loppisstopp blev det på vägen

Och eftermiddagsfika på Göstas café i Smålandsstenar.

Två trötta döttrar levererades på respektive adress innan jag körde vidare hemåt. Två timmar senare var jag hemma och avslutade med bokläsning på altanen. Slut på denna semester men inte på sommaren, än finns det mycket att ge.

En fantastisk dag

Vi kom fram till Alfreds föräldrars hem,  platsen yngsta dottern pratat så mycket om. Nu skulle vi få se med egna ögon och träffa Alfreds familj för första gången. Vi fikade nybakade kanelbullar och gosade med katterna på den stora verandan. Sen gick vi en tur runt och tittade på hus, djur, renoveringsobjekt,  en prunkande trädgård och åkte fyrhjuling.

Yngsta dottern och Alfred hade lagt i kräftburar. Vilken lycka att få ta upp burar och hitta kräftor.

Vi sorterade och släppte tillbaka de små. Arvid och Vera tyckte det var så spännande att lyfta kräftorna.

(null)

Vi valde ut några kräftor som sedan kokades och avnjöts vid middagen. Arvid är en riktig kräftälskare och även Vera mumsade när någon annan gjort jobbet med att rensa.

Vi satt länge och åt god kyckling med tillbehör och pratade om allt möjligt. Middagen rundades av med kaffe och blåbärspaj innan vi alla gav oss ned till sjön för bastubad och kvällsdopp.

Klockan hade blivit mycket innan vi åkte hemåt och barnen somnade innan vi hunnit många meter.  Så tacksam för en fin dag men framför allt att fått lära känna fina människor!

Smålandssemester

Efter några dagar hemma var det så dags för en liten semestertripp igen. Första anhalt var hemma hos äldsta dottern och barnbarnen, där jag bjöds på förmiddagsfika, en god blåbärspaj de bakat. Vi packade och fixade lite innan vi rullade iväg. Ganska snart blev det dags för lunch.

(null)

Barnen roade sig med lite utelek.

Vi åkte vidare mot Sävsjö, letandes efter loppisar som det dock var dåligt med.
Vi köpte fika på Sävsjös konditori och åkte till Eksjöhovgårds slottsruin.

(null)

Vi fikade, tog en cash och lekte i ruinen.

Det var otroligt varmt så vi checkade in på vår stuga på campingplatsen som låg tvärs över viken och tillbringade resten av eftermiddagen på stranden.

När vi inte orkade bada mer duschade vi av oss i servicehuset innan vi åt kvällsmat utanför stugan. Termometern visade 30,5 fast klockan var 19.30.

(null)

Efter kvällsmaten var det minigolfspremiär för de små.

Tillslut kunde vi kora en vinnare!

Vi gjorde oss i ordning för kvällen och barnen somnade. För oss vuxna tog det längre tid då det var en mycket varm natt.  Efter frukost inne i stugan, disk och duschning, städade vi och packade ihop.

(null)

Det hade börjar regna och såg grått ut så vi ändrade våra planer och åkte till minivärlden i Ljungby.

Det var kul att få köra tågbanor, titta på alla minivärldar och trycka på knappar som fick saker att hända i de små miljöerna.  När vi var nöjda köpte vi lunch på MAX och begav oss iväg för att träff Yngsta dottern, hennes Alfred och hans familj för första gången.

Blandade semesterdagar

De senaste dagarna har jag varit hemma och gjort några små utflykter, grejat i trädgården mm. I lördags blev det en spontan loppisrunda med Syss och Mathilda med lunch vid Ränne kapell.

(null)

Gjorde lite små fynd, bla en plättlagg igen, som ska till någon av äldsta dotterns vänner

Söndagen blev det en liten skogstur med blåbärsplockning. Hittade hallon på vägen hem.

Bakade några små pajer som jag sedan avnjöt i skuggan på verandan.

(null)

På kvällen var jag, tillsammans med fler i familjen,  bjuden till bror och svåger som hade besök av mamma och syster från Thailand. Vi åt grillat och njöt i den fina sommarkvällen.

På måndagen sågande jag ned några buskar, fixade kärran och körde en tippvända. På eftermiddagen tog jag cykeln ner till biblioteket, lånade några fler böcker och satt en stund och bläddrade i några av alla tidningar de har - vilken skatt!

Grillade till kvällsmat och gav mig sedan ut med Syss till ett fall med massa hallon. Blev en hink!

(null)

Frukosten på tisdagen bestod bland annat av blåbär, hallon och jordgubbar, så lyxigt

Tog ett tur till en grannstad och köpte en björnbärsbuske. Väl hemma fick jag hjälp att kapa med en jättestor tuja vid entrén. Lastade den på kärran och fyllde sen på med skräp hos Syss, så det blev en liten utflykt till återvinningen.  Resten av eftermiddagen hölll jag på i trädgården, planterade, vattnade och mumsade smultron, krusbär, sockerärtor och tomater samtidigt som jag lyssnade på en ljudbok.

Dagen avslutades hos Syss och svåger, det är "allsång på Skansentisdag"med tema Sydamerika och Håkan bjöd bl a på goda enchilada. Syss hade gjort Dulce de lecheglass med salta nötter till dessert. Mycket gott!