China in your hand

Så blev det dags för mammas födelsedagsutflykt. Pga Covid har det inte varit så enkelt att hitta ett utflyktsmål med få besökare och trygga avstånd. Vi har klurat lite och idag bar det av

(null)

Detta var ledtråden som mamma fick och efter lite funderande kom hon fram till att det var porslin det handlade om. Men vart färden gick hade hon inte helt klart för sig.
Vi åkte mot Askersund där vi tog en liten sightseeing för att inte komma fram för tidigt till vårt mål som var Svenska porslinsmuseumet i Godegård.

I museumet visas svensk porslinstillverkning från 1750-talet fram till våra dagar. Tallrikar i kronologisk ordning, dukningar, miljöer och specialmontrar.

Så otroligt mycket olika porslin som tillverkats i Sverige! Vissa serviser kände vi väl till, några koppar väckte gamla minnen, en del var hiskeligt fula och många fina serviser fanns man skulle vilja äga.

I sommar var det också en stor utställning med 50- och 60-tals porslin. Flera av serviserna har döttrarna delar av

(null)

Det fanns även fina miljöer som väckte barndomsminnen

Visst är det sorgligt att det inte finns någon svensk porslinstillverkning längre?!

När vi tittat färdigt blev det lunch i det mysiga caféet innan vi lämnade Godegård säteri. Kommer gärna tillbaka för vandring i bruksmuseet med visthusbod, vagnslider, köksflygel och de vackra omgivningarna.

(null)

Jag älskar gamla bruksmiljöer och skulle så gärna vilja ha en mer ingående visning av detta säteri nån gång.

Det blev en mysig utflykt och mycket prat som alltid!

Kulturell på olika vis

I tisdags efter jobbet besökte jag utställningen Marilyn Monroe -the untold story på konserthuset. Den var mycket bra och gav mig en helt ny bild av henne. Det var en blandning av bilder, filmer, kläder och saker med koppling till hennes liv.

Hon gillade att träna

Man kunde bland annat ta del av vad hon hade i sitt kylskåp och recept som hon gillade, kul idé!

Igår var det dags för kultur av annat slag. Jag hade nämligen vunnit biljetter till sommarteater Pip-Larssons som spelades ute vid Hallagården.
Jag bjöd med Syss som också är ett stort Kastrullresefan och vi började med kvällsmat i solskenet vid en mysig vägkrog i närheten.

(null)

Kryddstekt halloumi m. sommargrönsaker, confiterad tomat, örtig cous cous samt örtmajonnäs, inte så tokigt.
Efter maten förflyttade vi oss till Hallagården och tittade lite på deras djur innan föreställningen började.

Med enkel scenografi fick de fram de olika miljöerna som lägenheten där de bodde, moster Bellas mangelbod och så naturligtvis vagnarna de reste med.

(null)

Det var flera bra skådespelarinsatser, framför allt några av barnen, och en mysig kväll. Dock blev det kallt med utomhusteater, trots långbyxor, tröjor och filtar. Vi borde haft med kaffe att värma oss med.

När föreställningen var slut var det nästan mörkt och vi begav oss hem på krokiga småvägar.

Blandad vecka

Fina kvällar med läsning eller film på altan ledde fram till helgen med finbesök av de mina. Mysiga morgnar, frossande i tomater och plommon, loppistur och mycket prat.

(null)

Lördagen var solig och varm och det blev mycket poolbad

På kvällen var det dags för kräftskiva hos Syss, en mysig tradition även om alla var lite trötta

Kräftor, räkor och goda pajer, alla hittade nått de gillade. Jag gjorde bl a en chèvrepaj med päron och pinjenötter efter tips från en vän. Den blev mycket uppskattad

(null)

På söndagen körde vi bort ett jätttelass med grenar, jag hade fått hjälp att kapa min syrenberså som varit lite sliten. Efter lunch blev det svampplockning och bad i vår sjö. Vi drog också upp flotten som tyska gäster bärgat och rott till vår strand. Var detta sista doppet i sommar tro?

Förlängt sommarliv och vildungar

Första arbetsveckan passerade i rasande fart. Efter jobbet har det blivit kvällsmat ute på altanen, kvällsdopp varje kväll, i sjö eller pool och så har arbetet med bryggan fortsatt.
En kväll åkte jag och bror upp och monterade den nya, uppfällbara stegen. Det tog inte många minuter, lite längre tid tog det dock att lossa och skjuta flyttuberna på plats. De hade flyttats av isen och bryggan dippade i framkant. Det var en hel del slit men tillslut fick vi dem i position och självklart blev det kvällsdopp!

Fredagskvällen tillbringades vid poolen, läste och solade, badade och åt gott. Sen läsning på altanen tills skymningen.

Obs alkoholfritt

På lördagen blev det en tripp till Habo där äldsta dotterns svärmor öppnar en secondhandaffär av det mer exklusivare slaget för barnkläder och leksaker. Ett koncept som ligger rätt i tiden. Jag och Syss tittade runt och var med på invigningen. Köerna ringlade långa och det var en välbesökt invigningsdag. Har ni vägarna förbi Habo så missa inte ! Vildungar! och följ gärna på Instagram @vildungar.

(Foto Vildungar)

(null)

Vi stannade inte så länge utan tog med A och V så äldsta dottern kunde hjälpa till. En visit vid yngsta dotterns kolonilott och efter lunch bad i Landsjön, det kändes som att vara nära vattnet var nödvändigt en sån varm dag. På eftermiddagen när dottern slutat jobba i affären åkte vi hem. Väl hemma på kvällen blev jag bjuden på Libapizza hos Syss och svåger. Fantastiskt gott som alltid. Söndagen med lika fint väder. Tillbringade förmiddagen i svalkan på altanen, mitt på dagen stökade jag lite i garaget, där var det svalt och skönt.

Cykelupphängning

Sen blev det sol och poolbad, eftermiddags- fika och prat hos mamma och bröder innan mer sol och bad. Om orken räcker till när det svalnar av ska jag dammsuga, kanske det får vara till en annan dag.

Trästadsklassiker

Utan att planera det har jag i år gjort en trästadsklassiker. Jag har på semestern besök de tre kända trästäderna i Sverige; Nora, Eksjö och Hjo. Åtskilliga svenska städer blev offer för rivningsraseriet på 60- och 70-talen. Vi rev frivilligt mer än vad som bombades i Europa under andra världskriget. Men Eksjö, Hjo och Nora klarade sig undan.

Nora besökte jag som så ofta på sommaren för att äta den fantastiska Noraglassen. I år blev det inte så långvarig vandring bland de fin husen men tidigare år har vi gått mer.

Bild visitnora

Eksjö stannade vi i och besökte loppisar, åt lunch och strosade bland de fina husen i samband med vår roadtrip till Duvemåla. Det var på turistbyrån där som jag läste om de tre trästäderna.

Bild visiteksjö

När vi så åkte ned mot västkusten och passerade Hjo var det bara tvunget att ta vägen genom staden istället för att passera utanför. Så nu har jag besökt de tre trästäderna inom loppet av två veckor.

Bild visithjo

En riktig klassiker var det dock inte, då ska man besöka turistinformationerna och få märken.

Gör en trästadsklassiker!

Ingen av de tre trästäderna är den andra lik. Eksjö, Hjo, Nora, alla har de sin särskilda karaktär. Ändå har de mycket gemensamt. Alla har fått utmärkelsen Europa Nostra för arbetet med att bevara och vårda den unika bebyggelsen och kulturmiljöerna. Alla har en speciell atmosfär, som gör invånarna stolta och ger besökarna möjlighet att uppleva något unikt. Här finns den genuina småstadskänslan från en annan tid bevarad och levande. Fascineras av miljöerna. Insup atmosfären. Besök alla tre trästäderna.

Gör en trästadsklassiker
Samla klistermärken genom att besöka varje stads turistbyrå – Eksjö, Hjo och Nora. När du samlat på dig märken från alla tre får du en gåva. Hämta ditt klassikerkort på någon av våra turistbyråer

Sista semesterhelgen

Varma dagar, sådana vi saknade i juli. Lördag morgon åkte jag och Syss upp till vårt sommarparadis för att renovera bryggan. Isen och vågorna har slitit sönder första delen och hela sommaren har gått utan att någon av oss i familjen tagit tag i det hela.  Jag har köpt hjul och gråpigmenterad olja tidigare på semestern och i fredags köpte jag tryckt virke. Vaknade vid åtta tiden och smsade Syss, vi gör det! Åt frukost, packade verktyg och så gav vi oss iväg. Det skulle bli en varm
dag så vi ville hinna så mycket som möjligt innan det blev för varm att jobba.

(null)

Vi bände bort de gamla brädorna, skruvade fast mitt regeln, salade på extra på de yttersta reglarna och monterade nya hjul.

Det var lite bökigt då delen är fäst vid övriga bryggan och den rörde sig utåt hela tiden. Men skam den som ger sig
Vi fäste också endel av brädorna på de intakta delarna och borstade bort mossa och fågelskit. Men sen var det för varmt för att göra mer så vi badade och åkte hem för lunch, nöjda med vad vi åstadkommit.

(null)

Senare på eftermiddagen åkte jag upp igen och när Bror badade passade han på att olja in kanten på bryggan längst ut, gjordes enklast från vattnet.

Söndag morgon gav vi oss av igen, nu för att olja bryggan. Oljan sögs in rejält och vår hink räckte inte till hela, tyvärr. Vi får fortsätta så snart en ny hink olja köpa in.

Istället tog vi båten och rodde en tur för att lokalisera vår flotte som gett sig iväg. Den satt dock fastkilad bland stenar så vi får invänta några fler starka personer för att få hem den.

Men en fin roddtur blev det och ett härligt bad innan vi blev bjudna på thailunch av bror och svåger.
På eftermiddagen blev det bokläsning och poolbad, en promenad när det svalnade av lite, kvällsdopp och en smarrig glass. Ska väl bli mindre av sånt nu 😊

(null)

Dagen avslutas med bokläsning på altanen, i morgon är det dags att ställa klockan förr jobb igen. Sorgligt men har samtidigt haft en bra semester och ska försöka hålla i semesterkänslan ett tag till, även fast jobbet börjat.

Lite västkust och sommar igen

Även i år blev det ett par nätter i Varberg som lite minisemester. Vi reste nedåt i soligt men kallt och blåsigt väder. Ett besök på Engelsons resulterade i nya vandringsskor, färgmatchade dem med ryggsäck och skaljacka. Är lite nördigt men när det finns till bra pris och i den färgen så varför inte?!

(null)

Efter en promenad i Falkenberg blev det fika på Stålboms konditori, väl värt ett besök

Vi checkade in på Getteröns Camping och slöade i solen en stund innan vi tog båten in till Varberg. Där åt vi sushi, strosade vid fästningen, åt glass och tittade på båtar innan vi åkte hem till stugan.

Nästa dag regnade det och förmiddagen tillbringades med shopping. Sen blev det minigolf och amerikanska pannkakor, läsning i stugan och så Sibyllas till kvällsmat på Oskars önskan.

Syss och jag tog en kvällspromenad till havet som var grått, vågigt men mäktigt

Sista dagen vaknade vi till sol och det blev ett morgondopp innan utpackning och städning.

Vi besökte Borrås skåra, en smal skreva i berget där scener i Ronja Rövardotter skulle ha spelats in men som var för smal för hästarna.

Efter det åkte vi E6:an norröver innan vi vek av hemåt, med fikastopp i Lidköping.  Minisemester är alltid trevligt!

(null)

Varma vädret fortsatte på fredagen och utöver inköp till bryggrenovering och soptippsbesök blev det mest sol, bad och bokläsning vid poolen, kvällen avslutades med räkor mm hos Syss och vi satt ute utan att frysa till niotiden. Härligt!

Bilar, sängar och sommarvärme

Hann knappt hem från roadtripen förrän det var dags att åka för att hjälpa yngsta dottern att titta på bil. Då hon nu har jobb känns det som en självklarhet med egen bil. Men att provköra, inspektera och förhandla är inte så lätt så vi fick hjälpas åt.

(null)

Efteråt hängde vi med övriga familjen, grillade och det blev en tidig kväll.
Övernattade hos yngsta dottern för att vi på morgonen skulle lägga på tjärpapp på hennes förråd vid lotten.  Sommarvärmen hade kommit åter och som tur var gick det snabbt.

Vi lunchade god lax och pannkakor med övriga på Rudenstams innan vi sen åkte till badet vid Landsjön för att njuta. Har inte blivit så många dopp i sjö denna sommar, började bra i början av sommaren men sen kom det av sig då det blev kallare och inget badväder.

Efter flera timmars sol och bad samt bygge av sandslott smakade bra med en glass vid Grafitgrå

(null)

Vi slöade sen i trädgården innan kvällsmaten, det blev wraps med halloumi, kantareller, mango mm. Mycket gott!
När barnen somnat såg vi "Min pappa Marianne", en film jag kan rekommendera.

Söndagen blev det inköp av ny säng till A och V fick ta över växasängen. Nya påslakan blev det också så att sängarna skulle kännas bra.

(null)

Det inköptes också en växt till As loppisfyndade prydnassak; en snigelkruka 😊

Passar bra till han som tycker sniglar är "så söta och fina"