Septemberhelg

Vips så har en arbetsvecka gott. Börjar känna av att kvällarna blir mörkare, vill helst tända ljus och mysa framför tv men lite får jag gjort ännu. Gjorde lite ärenden vid köpcentrum på vägen hem och kände mig sugen på att åka dit och strosa runt, dricka gott kaffe på espresso house mm tillsammans med Syss, en bra höstaktivitet längre fram. Blev sushi och tidig kväll.
Lördagen plockade jag in dynor från altan och for sen upp till släktens paradis för att plocka undan stegen efter att ha haft sotaren på besök och passa på att fika hos bror.

(null)

Jag fortsatte med diverse arbete i trädgård och garage, ställde undan i förråd, njöt av nya fodren runt fönstren på altanen, plockade tomater mm.

Och bytte ut pelargonerna mot lite höstligare växter

Fikade med Syss, vi gick en tur och satte ljung på kyrkogården och sen åkte jag med henne för att hämta Elvira hos en vän. På kvällen åt jag god kvällsmat hos dem innan jag åkte hem och slöade framför tvn. Söndagen städade jag av i huset och lagade raggmunk till lunch. Bar upp alla dynor på vinden, så nu är det höst på den delen av altanen.

(null)

Gick en kort promenad och såg sen Bränn alla mina brev på bion. Har läst boken och ville gärna se filmen.

Var en tidig föreställning vilket var skönt, då fick man lite tid hemma. Blev levande ljus och te och smörgås till kvällsmat. Provsmakade plommonmarmeladen jag gjorde häromkvällen.

Funderade sen på att måla färdigt det sista fönstret av sommmarens projekt, men orkade inte. Får hoppas på några fler dagar med plusgrader så jag kan göra färdigt.

(null)

Blir riktigt bra med fodren målade 😊

Fjällen på hösten

När jag slutat jobbet på fredagseftermiddagen åkte jag Med Syss och co upp till Sälensfjällen. Det blev kvällsmat i Filipstad på vägen upp och när vi kom upp till stugan blev det lite mys med te och levande ljus innan vi kröp till kojs. Efter en god natts sömn vaknade vi upp i ett höstligt Sälen

(null)

Efter lite förmiddagsfika gav vi oss iväg för att gå en tur upp på Storfjället.

Efter en stund med lite lagom stigning var det dags för branta stigningen upp mot toppen.

Vi gick vidare på uppe på fjället, utmed leden där jag brukat åka skoter.

(null)

Vi slog oss ned bland de vackra färgerna och åt lite lunch.

Vi gick vidare och sen ned för backen vid högfjällshotellet. Det kändes i mina knän!
Vi gick åter mot bilen och åkte sen för att handla lite till kvällen.

(null)

Åter i stugan lagade vi äppelpaj över öppen eld.

Som vi sedan avnjöt med kaffe

Håkan satte upp snökäpparna utom där byggställning stod i vägen. I nästa vecka går de igång med att lägga om taket på del av nedre stuga.

(null)

Sen njöt vi av att alla inne i stugan, läsa, äta Håkans goda matoch se Dobido. Blev en tidig kväll. Efter Syss inte mådde helt ok blev det ingen vandring för dem på förmiddagen utan vi gjorde matsäck, städade och packade ut. På vägen hem åt vi lunch vid Vemforsen och tog lite kaffe på maten vid Vansbrokonditori. Kom hem relativt tidigt på eftermiddagen.
En fin resa som så ofta

Rothenburg ob der Tauber och hemåt.

Tidig morgon lämnade vi Dornbirn och vänder kosan hemåt.  Bussfika i solsken utmed vägen och vid 11 tiden var vi i Rothenburg. En vackerstad med stadsmur, torn och återuppbyggda hus i gammal stil. Jag fann en adventure lab som togs oss runt i de centrala delarna.

Staden är också känd för julbutik(er) och självklart blev det en titt där. En röd julgranskula och ett pepparkaksmått inhandlades.

(null)

Vi hann också luncha i staden innan resan fortsatte norröver. Såg några storkar längs vägen (såg några även tidigare på resan)

Vid halv åtta var vi framme vid vårt hotell i Hannover trakten. Fint hotell och god middag. Sista morgonen var det avfärd vid åtta. Utöver bussfikastopp stannade vi vid gränshandel innan vi åkte på färjan Puttgarten-Rödby. Där åt vi en snabb lunch innan vi for genom Danmark och så färjan Helsingborg—Helsingör.

På svensk mark men fortfarande lång resa kvar innan vi kom till slutdestinationen vid 22.40. Vi checkade in på stadshotellet och fick ett finare rum än gången innan. En fin resa är slut. I morgon bär det av mot respektive hemort.

Insel Mainau

Sovmorgon och sen stor frukostbuffé. Vid nio iväg söderut runt Bodensjön. Efter drygt en och en halv timme var vi framme vid Mainau. Och se, då bröt solen fram igen! Vi spenderade drygt fyra timmar på den vackra ön, tittade på blommor och träd, besökte slottet och hann med både lunch och eftermiddagsfika  innan vi återsamlades vid bussen.

Vi åkte sedan tillbaka utmed Bodensjön till staden Bregenz där vi strosade på piren innan vi åt en god asiatisk middag (lite trött på fläskkött och pommes eller potatis).

(null)

Vid halv åtta åkte vi tillbaka till hotellet i Dornbirn för en tidig kväll.

Schloss Linderhof

Efter en sovmorgon och god frukost gick jag en promenad i Oberammergau. På en gata träffade jag en av skådespelarna - åsnan Jesu rider in i Jerusalem på.

(null)

Sen åter till hotellet för utcheckning

Vid 10 åkte vi iväg, nu med slott Linderhof  som mål. Det är ett av de tre slott som byggdes av kung Ludvig II av Bayern, även känd som den galne kung Ludwig. Byggnationen startade 1874 och var klar  1878. Det är det enda av kung Ludvigs slott som blev helt färdigställt och även det enda i vilket han bodde längre perioder av sitt liv. Ludvigs förebild var Ludvig den 14 av Frankrike och huset är designat med Versailles som förebild.  Vi gick en guidad tur i slottets paradvåning.

Efteråt var tanken att promenera i den vackra slottsträdgården men regnet öste ned så det blev rask promenad tillbaka till entrén.

Vi fikade i väntan på att bussen skulle åka vidare, jag provade min första apfel strudel.

(null)

Vi for vidare genom det vackra landskapet, åt lunch på en vägkrog och kom fram till vårt hotell i Dornbirn vid 17- tiden. Vi gick en promenad men det mesta var stängt så sent på lördagseftermiddagen. Jag hittade en adventure lab så vi gick en rundtur i centrala Dornbirn. Vid 20 var det dags för middag på hotellet, en ok buffe och sen tog vi kväll.

Passionsspelen 2022

Efter en god frukostbuffé åkte vi mot Oberammergau. Vi var framme runt 10 och vårt hotell låg central, nära passionsspelen.

(null)
 (Vi bodde högst upp till höger)

Vi strosade runt och tog tidig lunch innan vi fick vårt rum och gav oss iväg till säkerhetskontrollen.

Vi hade fått instruktioner om storlek på väska, vattenflaska mm och alla fick sitt handbagage genomsökt och blev kroppsvisiterade. Vi hade dock blivit tipsade om en sidoingång varför vi inte behövde köa där, utan endast för att få komma in i spellokalen.

4500 personer får plats och föreställningarna är fullbokade sen länge. De har spelat sen mitten på maj och gör totalt 102 föreställningar. Vi såg folk från många olika länder, det är verkligen nått stort.

(null)

(Bilder från vykort då fotografering var förbjuden)

Föreställningen var uppdelad i två akter, den första 2,5 timmar lång. Sen var det tre timmars paus då vi fick middag på hotellet, kunde klä på oss mer då det var väldigt kallt och sen säkerhetskontroll igen. Inne på området gick vi en sväng och mötte bland annat Jesus.

Andra delen var nästan tre timmar men det gick ändå fort. Imponerad av skådespelare, kör och scenografi.

(null)

Uppfyllda av spelen gick vi tillbaka till hotellrummet och avslutade dagen med kaffe och apfel kuche.

Resa mot Oberammergau

När jag var ung åkte min pappa som reseledare till Österrike, Tyrolen men också till passionsspelen i Oberammergau. Syss var med dit som tonåring och jag har alltid tänkt att det skulle vara kul att komma iväg. Bokade en resa 2020 med en vän men pga pandemin blev passionsspelen uppskjutna och inte förrän nu blev resan av. Resan är en traditionell bussresa och jag hade valt ett bolag som utöver spelen också hade stopp på platser jag vill till.
I tisdag efter jobbet åkte vi till Huskvarna, parkerade bilen hos dottern och sov sen på Huskvarna stadshotell för bussen hade upphämtning precis utanför klockan 06.
Vi hämtade upp folk på fler ställen och åkte sen Helsingborg-Helsingör.

(null)

Genom Danmark och så färja Gedser -Rostock  där vi åt en sen lunch. Många mil genom Tyskland och vid 20-tiden var vi framme i Wittenberg där vi fick en sen middag -wienerschnitzel! Hotellet var ok, inte mer men jag sov ändå gott och efter frukost fick vi en tvåtimmars guidad tur i gamla staden med en mycket kunnig och intressant guide.

Porten där Martin Luther spikade upp sina 95 teser

Slottet och slottskyrkan- ett av de fyra Unesco världsarv vi fick se.

Luthers staty utanför stadshuset

(null)

En Trabant som minne från tiden Wittenberg stod under Sovjetiskt styre. Guiden, född i början av 80 talet hade ju upplevt den tiden. Han farmor hade beställt en bil åt sig när hans bror föddes och fick den lagom så hon kunde ge den som 18-årspresent!

Det småregnade under turen men på slutet öppnade sig himlen och det vräkte ned. Så snart vi fått höra om Luthers hus  och hans intressanta fru, skyndade vi oss in i bussen för vidare färd mot Landsberg.  På vägen kom solen och vi eftermiddagsfikade på rastplats precis som förr.

Det blev vackrare och vackrare natur och vi passerade platser vi var på för mer än 25 år sedan som familj och med mina föräldrar och Syss. Lite vemod att så få finns kvar som minns resan, barnen var för små för tydliga minnen om platser och vägar.
Vi kom fram sent även denna kväll, detta hotell var nytt och fräscht och efter en god kvällsmat med bl a Spitzle gick vi till sängs i rummen med läcker design

(null)

Två långa resdagar, ont av att sitta still så mycket men har läst och pratat så det har ändå gått bra.