Midsommar i fjällen

För tredje året i rad åkte vi upp för att fira midsommar i Sälensfjällen. Efter en lång resa upp kom vi fram på kvällen.

(null)

Det blev kvällsfika och en shiropromenad innan läggdags. Bär så emot att överhuvudtaget gå och lägga sig sånna här sommarnätter i fjällen.

På midsommaraftons morgonen var det molnigt och jag blev lite deppig. Men det drog snabbt bort och det blev en traditionsenlig tur på vårt fjäll och blomsterplockning i området.

Efter att ha läst i solen åt vi midsommarlunch med sill, ägg, räktårta mm

(null)

Och så jordgubbar till efterrätt

På eftermiddagen åkte vid ner till byn och tittade på de båtar som kom roendes på älven och som inledde midsommarfirandet vid Olnispagården.

Vi var nöjda med att ha sett båtarna och återvände till stugan för slöande i skuggan.
På kvällen grillade vi och åt sen traditionsenligt jordgubbstårta. Myggorna gjorde att vi gick in och  tittade på the Postman, en Kevin Costnerfilm jag missat.

(null)

På midsommardagen gav vi oss ut på förmiddagen för en liten vandring. Det blåste lite på fjället och tack vare det klarade vi av värmen.

Väl framme vid Östfjällsstugan blev det bad i den lilla tjärnen. Så skönt!

På eftermiddagen blev det en liten utflykt till Rörbäcksnäs där vi cachade och passade på att åka över gränsen in i Norge, för första gången på läänge. Mer grillat och slutet på the Postman fick avsluta denna dag.
Söndagen intogs frukosten i skuggan på min trappa.
(null)

Sen var det dags för hemresa, vi valde att komma iväg på förmiddagen för att ha lite kvar av helgen när man kommer hem, några av oss jobbar ju fortfarande och ska till jobbet nästa morgon.
Vi rastade i Lesjöfors vid en vacker plats vid Lesjöforsmuseum.

Ostkaka med jordgubbar blev en bra matsäckslunch en helg som denna.

(null)

Vi åkte vägen om Örebro och lämnade av Mathilda. Väl hemma blev det fika i skuggan och så poolbad.

Helgen som gått

I fredags var det den första dagen som kändes som sommar!  På jobbet gick vi och åt frukost vid ett bageri i närheten och satt ute i solskenet (ja vi fick flytta oss in i skuggan pga värmen redan vid kvart över åtta)

(null)

På natten mot lördagen regnade det dock, stackars de som cyklade Vätternrundan då, och på morgonen var det mulet. Kastade om mina planer och passade på att förmiddagsfika med Syss och mamma på ett litet nyöppnat fikaställe i en blomsteraffär.

Väl hemma bytte jag om och fixade färdigt grinden i staketet.

Vädret blev soligt och fint och jag åkte upp till sommarparadiset för att klippa och trimma. Blev svettig och tänkte doppa mig men det blåste en hel del och så gick kvigkalvarna i hagen vid badstranden så jag avstod. Fick fika hos bror istället.

(null)

På kvällen blev det grillat hos Syss med familj.
Avslutade med en cachingtur, en helt ny cache med läskigt tema.

Det fina vädret fortsatte på söndagen och jag var på gudstjänst. På eftermiddagen röjda jag på baksidan och fyllde på singel runt friggebod mm.

(null)

Pausade för fika i solen vid poolen när Syss kom på besök för att hämta singel till sin altan. Glass smakade bra och det var riktigt varmt så jag badade i poolen och läste i solen en stund efter att hon åkt. Kvällen avslutades med grill och bokläsning på altanen.

Lite smått och gott i trädgården

Blir små stunder på kvällar efter jobbet eller i slutet av helgerna (har ju varit ganska upptagen) som jag fixat lite i trädgården.
Den skira grönskan är nu över och det är lummigt grönt, jag älskar att det blir som gångar mot baksidan.

(null)

Jag har byggt en enkel portal vid ena öppningen i staketet jag byggde förra sommaren.

Vid den har jag planterat en kaprifol på ena sidan, en vildkaprifol denna gång. På andra sidan blir det nog en äkta kaprifol.

I växthuset växer det så det knakar, gurkor finns i mängd.

(null)

I taket på växthuset har jag satt upp en lampslinga som går på solel. Tänker det kommer bli fint mot augusti.

Håller också på med grind i ett annat grindhål men den är jag inte färdig med ännu.

Rena vilda västern!

En sak som är bra med att ha barn i familjen igen är att det blir mer legalt att besöka utflyktsmål med fokus på barn. Eller egentligen kanske att det blir roligare att uppleva saker tillsammans med barnen.
Det var nio år senast vi var på High Chaparral, nu åkte vi dit med våra två små och Oskar och Elvira som förra gången var fem och nio år var uppskattade medbesökare nu precis som kusinerna var för dem då,
Vi startade tidigt och möttes av en fantastik frukostbuffé hos Äldsta dottern innan vi åkte vidare mot High Chaparral.  Väl framme blev det inköp av pistoler, gevär och cowboyhattar. Hattarna fick dock de stora låna under större delen av dagen

(null)

Vi började med att åka tågresan till Old Mexico. V var lite spänd, någon hade berättat om överfallet men hon förstod snart att det bara var på låtsas och inget farligt.

Sen blev det medhavd lunch

Innan vi begav oss för att titta på den stora showen med hästar och stunts.

(null)

Vi besökte Utvandrarnas hus, tittade på hästar, bisonoxar mm.

Och vaskade guld!

Det engagerade både stora och små, och vi blev där en lång stund. Skönt att ta av sig och blöta fötterna i det fina vädret.

(null)

Guldet vi fann smältes ned till varsin guldpeng

Vi pärlade indianhalsband, fikade, besökte Old Mexico, såg Zorro, åkte hjulångare, åt glass och åkte flottar.

Vi avslutade med lek i den lilla västernstaden, där hade de kunnat stanna hur länge som helst.

Efter gemensam kvällsmat på MAX i Jönköping skildes vi åt. En härlig dag med fint väder och toppensälllskap!

Sånt som gör mig glad

Det är inte bara de stora sakerna som sker som ger glädje. Det finns så mycket i det lilla som gör mig lycklig

(null)

Doften av kaprifol när jag sitter på altanen och läser om kvällen.

Att skörda och knapra på mina snacksgurkor

Frukost på verandan

Nyplockade liljekonvaljer

Och mycket mer, doften av syrener efter regn, ljusa sommarkvällar, bra böcker att läsa, nytvättade lakan, jordgubbar med mjölk, fågelsången, soluppgången.

Äntligen Jesus Christ Superstar!

Förra året bokade vi biljetter til Jesus Christ Superstar med Peter Jöback och Ola Salo.  Föreställningen skulle ha varit i februari men pga pandemin flyttades det fram till första helgen i juni. I lördags var det äntligen dags.
Jag, Syss och Mathilda påbörjade vår utflykt efter förmiddagskaffet.  Först loppisstopp i Kristinehamn.

(null)

Sen lunch inne i centrum, vi åt sushi och satt ute i det fina vädret.

De hade annorlunda dekorationer över vägen, vet inte vad jag ska tycka om dem.

Vi åkte vidare mot Karlstad, gjorde ett snabbstopp vid Frödingsstenen vid Alster.

(null)

I Karlstad besökte vi först några secondhand affärer

Innan vi hittade ett mysigt fik med gott fikabröd till eftermiddagsfikat.

Efter lite strosande runt i staden slog vid oss ned på Pitchers, där vi vilade våra trötta ben och sen åt kvällsmat.

(null)

Mätta och belåtna gick vi till bilen

och åkte sen till Löfbergs arena för det som var huvudmålet med vår resa - musikalen.

Det blev en fantastisk kväll, Peter Jöback imponerade stort och även Ola Salo gjorde en mycket bra insats. Ljudbilden var kanske inte den bästa, iallafall inte där vi satt men trots det var det en upplevelse.  På resan hem lyssnade vi på både den musikalens låtar men också "best of" musikaler. Sent kom vi hem, trött men uppfylld.