Hotel med Tivolidesign

I Köpenhamn bodde jag på Tivoli hotel, ett fräscht hotell med bra läge. Hotellet har en Tivolidesign men en smakfull sådan. Små detaljer utan att bli för mycket.

Weekend i Köpenhamn

På fredagen åkte jag och äldsta dottern på en tur till Köpenhamn.

(null)

Vi reste med tåg och kom fram till Köpenhamn strax efter lunch. Vi checkade in på hotel Tivoli, en hotell med bra läge och mycket fin inredning och härlig utsikt.

Vi lämnade våra saker och gav oss iväg utmed Ströget. Vi köpte nudlar mm i ett matstånd och studerade människor som passerade.

Vi småkikade i affärer, tittade på fina byggnader och åt god glass.

(null)

När vi kom fram till Nyhavn satt vi en stund och tittade på de fina husen.

Sen åkte vi en tur med båt på kanalerna och kikade på diverse sevärdheter.

Vi strosade vidare och besökte Rundetårn innan vi gick tillbaka till kvarteren bortom centralstationen.

(null)

Där hittade vi en thairestaurang med god thaimat.

Tillbaka på hotellet ville vi ta ett kvällsdopp i den fina poolen.

Det blev dock inte långvarigt då den var full med skrikande barn!
Vi avslutade kvällen på hotellrummet med te och choklad, studerande dansk polis som satte fast bilister på gatan nedanför.
Vi sov gott och åt sedan en god frukost innan vi gav oss ut i vimlet igen. Vi åkte tunnelbana så långt det gick för att spara mitt knä.
Marmorkyrkan och Amalienborg blev första stoppen.

Sen gick vi och sa hej till den lille hafsfruen

(null)

Lite inköp på loppisen vid Israels plads

Och smörrebröd till lunch

Vi tittade i lite klädaffärer på Ströget och köpte Lego innan det blev dags för att kliva på tåget tillbaka till Jönköping. Det blev en långdragen resa pga av tågstrul och det blev midnatt innan vi kom i säng hos dottern. Trötta med med många fina upplevelser och minnen.

Kristi himmelsfärdsvandring

Vandringsgänget gav sig ut på en liten vandring i Garphyttans Nationalpark på Kristi Himmelsfärdsdagen. För att få ihop lite fler kilometer gick vi yttervarvet på flera av lederna. Vackra ängar med gullvivor, lummig lövskog, och höjder med fin utsikt.

När vi kom tillbaka till starten åt vi medhavd lunch i solskenet

(null)

Sedan åkte vi till Hallagården och fikade "på maten". Jag avnjöt en mycket god citronpaj.

Försommarvärmen, bröllopsplanering och firande

Vilka dagar det varit med sol och värme. Allt slår ut och det är så fin ny, krispigt grönt.
Åkte ned för att träffa mina fina och började med glass i solen.

(null)

innan vi gick ned till Landsjön för att bada fötterna.

men som slutade med premierdopp för Arvid och Vera.
Nästa dag åkte jag ned till svärsonens föräldrar för att planera bröllop. Vi besökte festlokalen och kyrkan.

(null)

Och tittade in på några loppisar innan vi satt ned för att planera delar av den stora dagen.

På kvällen firade vi yngsta dottern och sonen som fyllt år. Vi åt grillade revbensspjäll och god sallad med potatis mm. Vi avslutade med marängsviss och paketöppning . Sen tittade vi på eurovision men troppade av, en efter en. Tillslut var det bara Arvid och morbror som såg Loreen vinna.

På söndagen var vi på familjegudstjänst och fixade sedan Arvids skrivbord med hurtsen jag modifierat. En ledlyslist monterades under skivan så nu är det gaming stil på rummet.

(null)

Än så länge är det Lego på ena halvan och skrivplats mm på andra. Med tiden blir det nog gamingdator. Vi hjälptes åt att montera några lagerhyllor innan det var dags för hemresa som fick gå via Kumla för att lämna av sonen som tog sig ned med tåg.

Trött kollade jag av i trädgården innan jag slog mig med med en bok, ett bra avslut på kvällen.  Så tacksam över en fin helg på många sätt och över min blommande Rhododendron.

Vår och fix

Nu blir det sakta men säkert vår på riktigt. Tycker det är ok med lite kallare vår så att vitsippor mm finns länge och inte allt exploderar och blommar över. Har köpt en begagnad cykel som jag fixat till med lite svart sprayfärg, nya handtag mm från DS. Så nu finns den redo vid besök.

(null)

Vid min arbetsplats blommar nu körsbärsträden, vem behöver Kungsträdgården

I höstas grävde jag upp en stor spirea bredvid verandan på framsidan. Min plan var att plantera en vit rhododendron där. I torsdags köpte jag en cunningham white på Granngården.

I lördags planterade jag den. Ska bli roligt att se den växa, ja för det kommer ta ett tag innan den är fullväxt

(null)

Ska lägga på täckbark på markduken.
Passade också på att dra om kabeln till Automovern så att den klipper närmare i till rabatten.

Jag har fortsatt med kontorsrensningen och det blev en vända till soptippen. Jag har också börjat fixa altanen, sopat och skurat och tagit fram dynor mm. Nu kan värmen komma!

Jag tog tag i två projekt, det ena att fixa till en bit bänkskiva och skruva dit ben så jag fick ett skrivbord på kontoret,

(null)

Jag monterade också ihop den modifierade Trofast hurtsen.

Slipade och målartvättade

Målade med häftgrund

(null)

Och så täckmålning i grått. Hur den blir till skrivbordsskivan hos Arvid får ni se längre fram

Varvade ner på första maj med te, scones och en bok, allt medan regnet skvalade