Bröllopet!

Så var dagen inne då min yngsta dotter fick sin Alfred. Det hade varit regn på väderleksrapporten men det blev en strålande dag.  Allt blev som de planerat och det var en fantastisk dag, en underbar fest och ett så fint brudpar! Rörd till tårar ibland och fylld med glädje och skratt ibland.

Jag höll mitt tal, som brudens mor,

(null)

Efter mingel, tal, god mat, sång och spex blev det brudvals på gården.

Jag "buggade" med min nyblivne svärson

Kvällen avslutades att brudparet lämnade, i skenet av stearinljus och alla sjöng Välsignelsen. Så perfekt avslut

Before

Torsdagen innan yngsta dotterns bröllop for vi ned till Småland där bröllopet skulle hållas. Jag, Syss, Mathilda och Äldsta dottern med barn var det. Tillsammans med blivande bruden och brudgummen och hans familj fixade vi festlokalen, iordningställde efterrätter mm

Vi jobbade till sent och sov sedan i en husvagn. Nästa dag började med morgondopp

Och så frukost

innan vi for till festlokalen för att fortsätta arbetet

Vi blev färdiga på eftermiddagen och hann med lite fiske och grillning innan vi åkte till ett b&b för natten medan brudparet mfl bastade och kvällsbadade

Lördag morgon - dagen för bröllopet och vi fixade snittar innan vi åkte tillbaka till b&b för att inta enklare lunch och byta om.

Fjällensguld och Pinchosmys

Vaknade upp till ännu en underbar dag i fjällen och fick besök av gullungarna, lite senare än vanligt. Efter andra frukosten packade vi matsäck och begav oss för att plocka hjortron.

Myren var alldeles gulprickig och Arvid och Vera är så duktiga på att plocka och ta sig fram i skog och mark.

(null)

Vi plockade flera hinkar, detta var andra vändan.

Väl åter i stugan kokade Arvid hjortronsylt och så åt vi lyxiga våfflor

Vera och jag bakade muffins med hjortron i,

(null)

sen gick jag ut och målade takfotsbräda på baksidan medan de andra vilade.

Vi duschade, klädde upp oss och åkte sedan till Pinchos där vi bokat bord.

Vi drack goda drinkar och provade många små rätter. Arvid är så rolig att ha med såhär, han provade dumplings, bläckfiskringar mm

(null)

Vi avslutade med goda desserter, kan ni gissa vem som valt vad?

Sent omsider var vi tillbaka i stugan och barnen somnade, vi andra slöade en stund framför tvn men tog sen kväll, trötta av all frisk luft.

Soptipp och bäckhiking

Lördagmorgon började med besök i min stuga. Vi läste i sängen, såg på fotbolls-VM och åt frukost.

(null)

Sen gick vi ned för secondbreakfast med de andra i stora stugan.  Efter frukost åkte jag, sonen och Arvid tilll återvinningscentralen med den gamla värmepumpen. Vi såg Kurre Ekorre och tittade på när de räddade en rävunge som ramlat ned i en kontainer.  Jag trimmade, Sonen och Arvid täljde och Vera plockade blommor och njöt av att äntligen vara här.

Vi lagade lunch och Arvid bakade blåbärsmuffins med lite av de blåbär de plockat.

Vi läste, lekte och njöt av att bara vara.  Lite senare åkte vi till Trollskogen.

(null)

Sen  riverhikade vi, lite svårare i år då det var mycket vatten.

Åter vi stugan tände vi grillen och medan köttet grillades lekte vi i vår bäck.

Efter kvällsmaten blev det läsning och sängen, och så te och lite Black mirror för oss stora.

Mot Sälensfjällen

På fredagseftermiddagen kom Äldsta dottern och barnen upp till mig.  Vi fikade och pratade innan vi åkte en snabbis för att hälsa på Sally och Zero, kattungarna som ska flytta hem till dem senare i sommar. Vera och jag lekte i affären hemma medan Arvid och dottern gick ut i skogen för att plocka bär.

(null)

De kom hem med blåbär och hallon och Arvid fixade kvällsmaten

Efter kvällsmaten blev det kvällsdopp, trots den kyliga kvällen

Och sen skumbad för att bli varmare

(null)

Lördag morgon började med bokläsning i sängen innan frukost. Sen kom Sonen, vi packade ut och gav oss iväg mot Sälen. Vi körde bilbingo och Är vi inte framme snart, lyssnade på sagor och musik. Vid stannade för lunch vid en liten sjö, barnen badade fötterna och letade saker i vattnet.

Vi tittade på gamla tåg och provade dressinen innan vi åkte vidare

Det blev några loppisstopp och vi fyndade lite böcker, några smurfar och en helikopter

(null)

Ett stopp på Vansbrokonditori blev det självklart, vi köpte med bullar till eftermiddagsfikat.

Efter att ha handlat lite mat mm kommvi fram till vår älskade stuga. Det var så vackert med blommor i "trädgården"

Vi fikade goa bullar

(null)

Sen gick vi en Shiropromenad kombinerat med blåbärs- och blomplockning.

Sen blev det tacos innan saga och läggning.
Kvällen avslutades med te och renoveringsprogram innan vi vuxna gick till sängs.

Roadtrip till Tjolöholms slott

I år gick vår roadtrip till Tjolöholm. Vi är jag, Syss och Mathilda, vi brukar göra nån roadtrip varje sommar sen några år tillbaka. Vi åkte lördag morgon och första stopp blev kaffe på Skara stadshotell, ett trevligt ställe,  innan vi gick ett varv på bakluckeloppisen strax intill. Jag köpte några barnböcker.

(null)

Vi åkte vidare och besökte sen Magnus antik i Hol, rekommenderat av underbara Clara.

Det fanns ytterligare en loppis i närheten som vi besökte, jag köpte en plättlagg.

Vi åt sushi i Alingsås men hade inte tid för gatuloppisen där då vi hade en tid för guidad visning av Tjolöholms slott. Vi åkte småvägar ner för att undvika trafikstockning i Göteborg och kom fram en liten stund innan visningen.

(null)

De har påbörjat uppbyggnad av slottsträdgården framför slottet, bl a planterat äppelträd. Senast jag var här, 1982, var det stort midsommarfirande på planen

Vi gick runt i slottsparken

Vid eftermiddagsfikade i god paj och gick sen till allmogebyn och kyrkan som fanns där.

(null)

Vi åkte sedan mot Göteborg och Quality Hotel the Weaver i Mölndal där vi skulle bo. Vi checkade in och fick rum på 16:e våningen.

Lite uppfräschning och så spårvagnen in till centrala Göteborg och middag på Moon Thai.
Väl där var det fel på vår bokning, vi hade inget bord bokat och för en stund kändes hopplöst men hovmästaren fixade bord ute och vi fick en skön kväll med god mat.

(null)

Lite godis på hemmakväll och så tidigt i säng, trötta efter en intensiv dag.
Efter en god frukost där vi fick sällskap av Lollo och Bernie

åkte vi till det stora gula varuhuset för att byta några saker och köpa med lite bröd, skinka mm som blev vår lunch vid en liten sjö.
Vi stannade till vid Tranemokyrka och tog en cache.

(null)

Vi missade att stanna vid en loppis och efter det var det inte en endaste loppis öppet, i allafall inte utmed den väg vi valde.
Vi fick trösta oss med citronmarängpaj vid Bastakvarn och  framemot kvällen var vi hemma.
En trevlig trip med fint sällskap!

Första semesterhelgen!

På torsdagseftermiddagen sa jag tack och hej till min arbetsplats och åkte hem för fyra veckors semester. På kvällen kom yngsta dottern och hennes Alfred, bra start på semestern! På fredagen sov jag länge och så gick vi till mamma för att fira henne på 85-års dagen.

(null)

Lagom till lunch kom äldsta dottern och Arvid och Vera. Det passade så att sonens hade lunchrast och kunde komma och äta med oss. Arvid och Vera fick sen kolla in den stora lastbilen.

Det blev bad, bröllopsfix och gos med kattungarna mm på eftermiddagen

På kvällen cyklade vi ned för att äta pizza, lite av en tradition nu

På lördagen kom bonussysslingarna, Oskar Elvira, Syss och Mathilda för att förmiddagsfika och bada i poolen

Det blev mera bad,

(null)

några åkte och kastade disc och tränade, barnen lekte i lekpark och så skulle vi köpa kulglass men det sålde de inte längre så vi åkte hem till Syss och gjorde egna glassar och gosade med kattungarna. Dåligt med foton från det. På kvällen grillade vi och även från det blev det dåligt med kort.
På söndagen åt vi gofrukost alla tillsammans inna Alfred och yngsta dottern åkte. Jag. Arvid och Vera sydde kuddar, spännande att prova symaskinen.

Sen mer bad, spel och mojito

På eftermiddagen åkte vi på Hova riddarvecka, vi såg piratteater, provade fäktning, blev ansiktsmålade av älvan Glittra, åt stubbabröd och så självklart tittade på tornerspelen.

Lycka att få rida på riddarhästarna!

(null)

Vi kom hem varma och hungriga så det blev kvällsdopp i poolen och nattmacka inna läggdags. Sonen åkte hem då han inte har semester ännu.
Söndag sov vi länge, vi pantade burkar och fick ihop lite sommarpengarna och så badade vi såklart

Efter lunch packade de ut sina saker i bilen och provade att spela trummor på morfars trumset

(null)

Tillsist en cykeltur till morsmormor med blommor och teckningar för att gratulera i efterskott

Så åkte de sista hem och huset blev tomt och tyst. Jag plockade undan lite, tvättade och solade en stund. Sen kom regnet!