Mera fjällen

Onsdagen började även den som de andra dagarna, vi åt dock frukosten inne då vädret var lite kallare. Så härligt med långfrukost och att sitta och prata vid måltiderna tycker barnen och vi andra också.  Vi höll oss hemma på förmiddagen medan yngsta dottern packade och budade på lägenhet. Till lunch åt vi våfflor!

(null)

Yngsta dotterns åkte, det är alltid sorgligt när någon åker. Vi andra packade ryggsäcken och begav oss till Hundfjället och trollskogen.

Barnen riverhikade 😊 och vi tittade på lite olika troll.

Vi stannade och fikade de goda kanelbullarna och fick sällskap av en ekorre som ville smaka.

Vi vandrade tillbaka till bilen

Och vi hälsade på Valle

Sen åkte vi tillbaka till stugan och fräschade upp oss eftersom vi skulle gå på restaurang! Vi hade bokat bord på Pinchos- spännande tyckte de små.

Lyxade med goda drinkar

Och så dessert

(null)

De hade inte créme brulée som jag tänkt ta men jag åt en choklad/rabarber planta som var mycket god.

När barnen somnat såg vi på Tunnelen, jag har sett den men inte de andra.
Torsdagen skulle bli regnig men vi hoppades på några backluckeloppisar nere i Sälenbyn trots det då egentligen skulle vara Sälendagen. Men tyvärr vågade sig inga ut när det hotade med regn, vi åkte till några andra och fyndade, bland annat en plättlagg till en av äldsta dotterns kompisar.

(null)

Jag och A sågade ned några träd.

Resten av eftermiddagen tillbringade vi inne med att spela spel, se film och dricka te.

När kvällen kom grillade vi korv och marshmallows i min stuga. Kan vara mysigt med lite regn och rusk.

Ps yngsta dottern vann budgivningen så i höst kommer vi renovera lägenhet Ds

Hjortronmyr, badtjärn och stomp

Måndagen började med besök av småbusarna. Sen mer frukost ute med de övriga.

(null)

Vi gräddade pizzabullar och packade ner i ryggsäcken och begav oss ut på hjortronmyren. Inte lika mycket som förra året, vi är ju lite senare i år, men en del fick vi ihop.

När vi började bli hungriga slog vi oss ned i skuggan och mumsade pizzabullarna.

Värmen gjorde att vi inte orkade hålla på så länge utan vi begav oss till Gorrtjärn för svalka.

(null)

Döttrarna åkte sen väg en sväng medan jag och Sonen roade de små. Vi gick skattjakt som V ordnade i huset och fick hemlig post.
Efter god Garam masala somnade de yngsta relativt omgående medan vi andra läste och spelade spel.
Tisdagsmorgonen började som de tidigare. Idag skulle det regna enligt YR men det kom inget regn, var bara lite molnigare på förmiddagen. Yngsta dottern bakade kanelbullar,

(null)

sonen trimmade och tillsammans satte vi foder och taklister i hallen och bytte stege till familjesängen.

Efter lunch åkte vi till Olnispagården och tittade på när de bakade tunnbröd, stomp, och tittade i de gamla husen.

Efter lite ekipering i sportoutlet och glass för att orka med värmen åkte vi hem till stugan.
I väntan på lasagnen tittade vi på Disneys Luca och lagom till kvällsmaten kom regnet, en rejäl skur och sedan uppehåll igen tills senare på kvällen med ytterligare en skur.

(null)

När barnen somnat spelade vi Racko och körde musikquiz, där Sonen ägde.

Till fjälls!

Efter frukost gav vi oss av mot vårt paradis i Sälensfjällen. Vi kom till Lesjön lagom för lunch och bad.

Vi köpte fikabröd på Vansbrokonditori som avnjöts vid Vemforsen.

(null)

Några loppis stopp och kompletteringshandling så var vi framme.
Efter att ha packat in åt vi Tacos och det blev en tidig kväll för alla. Med tanke på den ljusa och ljumma kvällen borde man varit vaken länge.

Morgonen började med besök av mina små. De leker, badar gubbar och delar min frukost innan klockan blivit så mycket att vi kan väcka de övriga. En second breakfast intogs uti i solskenet.

(null)

Efter det tittade vi till mössens boningar och körde båt i bäcken.

Vi dressade om till vandringsbyxor och packade ryggsäckarna och gav oss upp på fjället

När vi kommit en bit upp lagade vi lunch och lekte, klättra i träd var några bra på

(null)

Vi eftermiddagsfikade i skuggan vid stugan och de små svalkade sig i den lilla poolen.

Sen rökte vi lax och åt till kvällsmat och de små, nyduschade och fulla med frisk luft somnade snabbt, vi andra såg en film och drack mojitos med egenodlad mynta.

Dan före dan

Idag på eftermiddagen kom döttrarna och de små gullungarna hit. I morgon ska vi åka till fjällen men först en liten paus hos mig.
Efter kaffe och glass blev det poolbad i mängd

Syss kom förbi och klippte yngsta dottern

(null)

När hungern började göra sig påmind slutade vi bada och tog cyklarna ned till en lokal pizzeria där vi åt rykande het pizza och levde semester liv

Köksrenovering i Lekstugan

Lekstugan byggde vi för mer än 25 år sedan (!)
Invändigt är det samma panel och tapet och det är bara gardiner och mattor samt små tillbehör som bytts ut.
Fick för mig att fräscha upp köksdelen som bestått av en hylla och en röd dockspis.
Fick tag på ett begagnat Ikea kök på nätet och har målat det i samma färg som panelen.

Av ett gammalt sängbord har jag gjort ett kylskåp, ska fixa hylla inuti för att bättre få plats med maten.

Kylskåpsgaller på gång

En förlängd bänkskiva med ett förhänge ger lite mer förvaring.

Jag flyttade på den gamla hyllan och där får förra helgens loppisfynd stå, en ljuvlig liten pigtittare och ett tvättfat med kanna.

(null)

Kakburken är sen tidigare, gjord av två små kexburkar som spraymålats och där locket till den nedre burken limmats ihop med övre burken och det övre locket fått en knopp.

Nu är det bara att leka vidare

Resa i Astrid Lindgrenland del 2

Efter en riktigt god natts sömn i vår camping stuga packade vi ihop och åkte till Astrid Lindgrens värld. Där mötte yngsta dottern med pojkvän upp.
Redan i kön mötte vi den första karaktäre, Pruskiluskan och jazzorkester spelade för oss vid ingången.

(null)

Vi gick till Katthult och såg föreställningen om när Emil stoppade huvudet i soppskålen och hissade upp Ida i flaggstången. Uppskattat av både stora och små.

Sen gick vi via Körsbärsdalen till Törnrosdalen och hamnade på föreställning om när Jonatan och Skorpan återförenas. Lite spännande och uppskattat trots att ingen av de små läst eller sett bröderna Lejonhjärta. Bäst av allt var att man sen fick gå runt i Törnrosdalen, upp i torn och på muren, genom hemliga gångar mellan husen och så in i Katlas bergshålor.

Vi gick vidare till Bråkmakargatan och tittade igenom alla de små fina husen. Sen började det bli dags för lunch och vi satte oss vid vattnet nära Rasmus lada och åt pastasallad. Arvid ville hellre åka på de små flottarna

Vi såg Pippi Långstrumpflyttar in

Lekte på piratskeppet

Såg Ronja Rövardotter ( som blev Vs favorit)

Provade banor

Besökte Nils Karlsson pysslings hus

Tjillevippen!

(null)

Barnen hade precis sett filmen och vi läste boken två gånger på söndagen så de var mycket peppade på detta
Sen tog vi glasspaus och barnen åkte en massa rutschbana

Innan vi gick till Pippi och sjörövarna
Vi passerade genom den lilla staden.

Lite vattenlek, lek i Mattisborgen och lite mer lilla staden blev det innan vi gick ut, bara nån minut innan de stängde.

(null)

Efter kvällsmat på Sibylla blev det kvällsdopp vid Spilhammar och på med pyjamaser innan färden gick hemåt.
En så rolig och innehållsrik dag med flera av mina fina!

Resa i Astrid Lindgrenland del 1

På söndagen åkte jag ned till Jönköping och tillsammans med äldsta dottern och gullungarna begav vi oss på minisemester till trakterna runt Mariannelund. Första stopp blev Bullerbyn, eller rättare sagt Sevedstorp, platsen där filmerna spelades in.

(null)

Vi gungade, matade kaniner, spanade in det ihåliga trädet och hoppade i höet!

Och lunchade så klart

Sen blev det besök på Karamellkokeriet i Mariannelund och lek i en intilliggande lekpark.

Vi spanade också in var yngsta dottern gått på folkhögskola för några år sedan.
Sen åkte vi mot Katthult, gården där filmerna om Emil i Lönneberga spelades in.
Det fanns så mycket att titta på och göra!

Och djur att klappa och mata

(null)

När vi tröttnade åkte vi till Spilkammars camping där vi hyrt en liten stuga. Vi åt kvällsmat och bäddade i ordning. Att sova i våningssäng, duscha i servicehuset och diska var spännande saker. Lite lekplats hanns också med innan vi trötta tog kvällen.

Första semesterveckan

Vilken härlig semestervecka! Sol och värme och har gjort mycket, både umgåtts, badat och fixat!

På helgen byggde jag lite på staketet när det inte var för varmt, badade och läste i skuggan. Yngsta dottern med pojkvän mellanlandade på väg till fjällvandring och äldsta dottern kom för ett par dagars avkoppling.

(null)

Det blev lite loppis, läsa böcker och poolbad. En kväll kom sonen också, vi åt sushi och drack vattenmelondrinkar.

Sen åkte jag med äldsta dottern ned till Jönköping.  Loppisar och secondhandbutiker besöktes. Vi åt glass från Glassfabriken, kvällsbadade, läste böcker.

Nästa dag gjorde vi utflykt till Flättinge gårdscafe där vi lunchade. Lite bygghandelsbesök hann vi också med.
Och bad!

(null)

På eftermiddagen bytte vi räcke på altanen och var på husvisning innan jag for hemåt.

Några dagar hemma med lite arbete med staketet, mest på kvällarna när det fungerade för värmen, bokläsning i skuggan och bad!

På helgen dags för nya äventyr, det får dock bli ett eget inlägg!

Sommardagar

Sista jobbarveckan men en semesterdag för att ta hand om mina gullungar.
Det blev en fin dag med lek, fågelmuseum, glass, bad, och mycket mer

Sen hem för några jobbdagar innan semester!
Efter jobbet i går var Syss och jag på utställning på Örebro slott, Drottningarna. Den grundar sig på tv-serien Drottningarna och de åtta drottningarnas kläder visas. Det var en intressant utställning, dock inte så stor.

Bland annat Drottning Kristinas klänning med maskulint snitt

Vi fick prova silvertronen 😊

Efteråt blev det sushi, vi saknade dock Mathilda som blivit sjuk.

Uppfräschning av lekstuga och staketbyte

Tog tillslut tag i att fräscha upp dörren till lekstugan. Den byggde svärfar för 25 år sedan och tyvärr har vi brustit i underhåll. Dörren har flagat mycket och behövde en rejäl uppfräschning.
Jag började med att målarfärgs och skrapa de lösa flagorna.

(null)

I går kväll slipade jag dörren med slipmaskin och grundade sedan.

Då det på vissa ställen är tydliga kanter där tjocka flagor skrapats bort behöver dörren spacklas. Och så målas. Har en gång kvar att täckmåla men redan mycket bättre.

Mitt staket som går mot grannen och mot allmänning har mer än 15 år på nacken och förra våren knäcktes en del. Denna helg tog jag tag i att byta. Eller egentligen började det för några veckor sedan då jag köpte färdiga sektioner av en vän, de har sen syrrans Oskar och även Elvira målat. Ett drygt jobb.

(null)

På fredagskvällen rev jag ned flera sektioner av det gamla staketet och kapade dem i hanterbara delar.

Det var sol och varmt och ett kvällsdopp räddade mig från värmeslag

På lördagen kom Syss  (och Elvira) och vi tog ned fler sektioner, grävde bort gräs och förberedde med markduk (ska bli singel under) , satte stolpar och staketsektioner.

(null)

Lunch i skuggan och poolbad gjorde att vi kunde hantera värmen. Vi höll på till 17 tiden, avslutade med mer poolbad och sen grillat hemma hos Syss.

På söndagförmiddagen fortsatte vi så länge vi orkade, två av plintarna måste bytas, annars hade vi nog blivi klara med de stora delarna och bara haft finliret kvar. Men det får bli nån annan dag, har snart semester.

Lägre och enklare än det förra men snyggt blir det!