Slottsuflykt och utedass

Idag har vi firat min mammas födelsedag med en utflykt till Stjernsunds slott.  Vi gick en guidad tur och roligast är att se källaren och tjänstefolkets utrymmen tycker jag, även om de vackra salongerna har sin charm.  Måste ha varit svårt att skapa hemskänsla i dessa stora hus. Undrar hur det var med barn och hundar och fullt med folk.... Efteråt avnjöt vi en god lunchbuffe i Slottscafet, mamma, jag och LillStrumpan


Bild: Vitterhetsakademin




Vi passade också på att titta på dett magnifika utedasset. Det var sammanlagt 10 fjölar, och ett par av dem var barnanpassade. Där kunde man alltså sitta hela familjen(!) eller var det kanske kvinnor och barn som gick för sig och herrarna för sig. Det sägs att många affärer gjordes upp på dass, motsvarigheten till vår tids golfrundor.
Gemensamhetstoaletter finns väl nu bara med en stor och en barnvariant av toalettstol. Det brukar dock vara populärt bland barn.




Gjorde en tur i inredningsbutikerna på Shoppingscentret nära oss häromdagen, i väntan på biobesök. Mycket rea och mycket fint men jag avtod från shopping, bara en liten sak fick följa med hem -  en potatisstickare i rostfritt från Nice






Du glömmer väl inte gå in och rösta på dotterns ridstövel (en gång om dagen kan man rösta)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0