Sverige är mitt allt på jorden, intet är som Sverige skönt

Så är det helg igen. Fredagskvällen tillbringade Maken och jag själva då Yngsta dottern var med på Strömsholm för att hjälpa till och se kusinen tävla i SM i laghoppning. Lördagen fortsatte jag med fönstermålning, det blev den mörkare färgen för er som följt min blogg. Det tar lite tid och så ska man äta, promenera hund mm mellan varven men det är bara att bita ihop och beta av ett fönster i taget. Eftersom det inte är så kul med bilder på halvfärdiga fönster så tänkte jag istället visa några bilder på vår lekstuga. När sommaren kommer köper eller bygger många lekstuga till sina barn, tex går LillStrumpan i sådana tankar. Vi byggde vår för många år sedan när de äldsta barnen var relativt små. Tycker den är så fin och pryder sin plats i trädgården. Även om inte våra barn leker i den längre är den populär bland små kusiner och andra besökare. Den byggdes med lite rejälare mått så att två luftmadrasser skulle få plats på golvet. Det gör att barnen sovit i den även när de slutat leka. Är ju alltid kul att sova "ute" på sommaren.







  

Blommig tapet och panel i grönt, gulliga korgmöbler mm. Och så massor av låtsas mat. Köpt i plast, tomma små förpackningar av flingor, dricka, chips mm är alltid populärt.




Efter en dags målande åkte jag till gamla brunnsorten Porla (där vatten fortfarande tappas) för att fira Nationaldagen.
Vi har firat den i många år och just ute i Porla är det så stämningsfullt med blåsorkester, marscherande hemvärn (!) kyrkokör och nästan alltid vacker väder. I går var det dock lite kallare och några regnstänk kom. Det påverkade säkert antalet besökare som i år var färre än annars.  Jag tillhör dem som är stolt över vår flagga, klämmer i i vår nationalsång och tycker att alla borde fira Nationaldagen! Inte för att vi vill bli nån stormakt som förr men för att vi lever i ett otroligt vacker land , en demokrati där vi för tycka och tänka det vi vill, där vi vet att jämställdheten är stor i jämförelse med många andra länder, där det finns möjligheter till bra utbildning, bra sjukvård och där vi, trots att det är lågkonjunktur nu, lever gott om vi jämför oss med andra. Tycker många svenskar tar allt detta så för givet och tycker inte att Nationaldagen är nått att fira. Firar du?






I går när jag somnande, jag sover med öppen altandörr, kände jag den ljuvliga doften av Kaprifol. Jag vaknade med rummet fyllt av samma underbara doft. Kan det bli bättre?

Kommentarer
Postat av: DesignByMilly♥

Sugen på en ny design till bloggen?

Jag gör designer HELT gratis.

kolla in min portfolio för att se vad jag ahr gjort innan.

Och är det intressant så skicka iväg ett mejl :)

2009-06-07 @ 09:35:09
URL: http://designbymilly.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag brukar fira nationaldagen när jag inte har migrän...

Postat av: Mia

Hej hej. Låter som att ni har haft en härlig helg också! Vilken fin lekstuga. VÅr lekstuga är liten, men har blivit fin nu, när jag har målat den färdig. (Bilder kommer=) Vad smart att ha en så stor så att man kan sova i den. Tyvärr är ju inte vår det, men men. Vi ska nog köpa ett tält, som man kan sova i istället ute i trädgården. Min man har en idé om att han och sonen ska göra det i sommar =)

Håller med dej att nationaldagen bör firas. Vi har det så bra - och är så duktiga på att gnälla ändå. Tänk att få bo i ett fritt land, med religionsfrihet, tryckfihet, åsiktsfrihet osv OCH med bra sjukvård, vi får vara hemma med våra barn länge i jämförelse med andra länder osv osv osv. Jag är tacksam för Sverige!

Kramar mia

2009-06-08 @ 11:05:26
URL: http://pastorsfrun.blogg.se/
Postat av: Ingegerd

Åh va härligt med blåsorkester och Porla, blir lite nostalgisk. Vi renoverade mest i lördags, var ute i trädgården och planterade blommer och hörde blåsmusik på avstånd. . . .så mkt firade vi, men det finns inget Porla här.

Ha de gott

Kram

2009-06-08 @ 21:36:48
Postat av: Malin Inspiration & design

designhappens; Tack Maria! Jag är superglad över din röst. :)



Stugan är jättesöt. Nu blir jag allt pysslig i vår lekstuga hm....vad kan man hitta på där tro?? :)



Kram

2009-06-09 @ 17:23:32
Postat av: Dotter din

det bästa jag visste var att sova med mina kompisar där. Äta saltlakrits och dricka läsk ur glasflaskor.

nu skriver jag lite ibland. hihi. fast jag har fortfarande inte något bra namn! kram

2009-06-09 @ 17:28:55
URL: http://martinagradin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0