Resa mot Oberammergau

När jag var ung åkte min pappa som reseledare till Österrike, Tyrolen men också till passionsspelen i Oberammergau. Syss var med dit som tonåring och jag har alltid tänkt att det skulle vara kul att komma iväg. Bokade en resa 2020 med en vän men pga pandemin blev passionsspelen uppskjutna och inte förrän nu blev resan av. Resan är en traditionell bussresa och jag hade valt ett bolag som utöver spelen också hade stopp på platser jag vill till.
I tisdag efter jobbet åkte vi till Huskvarna, parkerade bilen hos dottern och sov sen på Huskvarna stadshotell för bussen hade upphämtning precis utanför klockan 06.
Vi hämtade upp folk på fler ställen och åkte sen Helsingborg-Helsingör.

(null)

Genom Danmark och så färja Gedser -Rostock  där vi åt en sen lunch. Många mil genom Tyskland och vid 20-tiden var vi framme i Wittenberg där vi fick en sen middag -wienerschnitzel! Hotellet var ok, inte mer men jag sov ändå gott och efter frukost fick vi en tvåtimmars guidad tur i gamla staden med en mycket kunnig och intressant guide.

(null)

Porten där Martin Luther spikade upp sina 95 teser

(null)

Slottet och slottskyrkan- ett av de fyra Unesco världsarv vi fick se.

(null)

(null)

(null)

Luthers staty utanför stadshuset 

(null)

En Trabant som minne från tiden Wittenberg stod under Sovjetiskt styre. Guiden, född i början av 80 talet hade ju upplevt den tiden. Han farmor hade beställt en bil åt sig när hans bror föddes och fick den lagom så hon kunde ge den som 18-årspresent!

(null)

Det småregnade under turen men på slutet öppnade sig himlen och det vräkte ned. Så snart vi fått höra om Luthers hus  och hans intressanta fru, skyndade vi oss in i bussen för vidare färd mot Landsberg.  På vägen kom solen och vi eftermiddagsfikade på rastplats precis som förr.

(null)

Det blev vackrare och vackrare natur och vi passerade platser vi var på för mer än 25 år sedan som familj och med mina föräldrar och Syss. Lite vemod att så få finns kvar som minns resan, barnen var för små för tydliga minnen om platser och vägar.
Vi kom fram sent även denna kväll, detta hotell var nytt och fräscht och efter en god kvällsmat med bl a Spitzle gick vi till sängs i rummen med läcker design

(null)

Två långa resdagar, ont av att sitta still så mycket men har läst och pratat så det har ändå gått bra.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Wish I was there! / Johanna

2022-09-10 @ 08:05:32
Postat av: Anonym

Wish I was there! / Johanna

2022-09-10 @ 08:05:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0