Schloss Linderhof

Efter en sovmorgon och god frukost gick jag en promenad i Oberammergau. På en gata träffade jag en av skådespelarna - åsnan Jesu rider in i Jerusalem på. 

(null)

Sen åter till hotellet för utcheckning 

(null)

(null)

Vid 10 åkte vi iväg, nu med slott Linderhof  som mål. Det är ett av de tre slott som byggdes av kung Ludvig II av Bayern, även känd som den galne kung Ludwig. Byggnationen startade 1874 och var klar  1878. Det är det enda av kung Ludvigs slott som blev helt färdigställt och även det enda i vilket han bodde längre perioder av sitt liv. Ludvigs förebild var Ludvig den 14 av Frankrike och huset är designat med Versailles som förebild.  Vi gick en guidad tur i slottets paradvåning.

(null)

(null)

(null)

Efteråt var tanken att promenera i den vackra slottsträdgården men regnet öste ned så det blev rask promenad tillbaka till entrén.

(null)

(null)

(null)

Vi fikade i väntan på att bussen skulle åka vidare, jag provade min första apfel strudel.

(null)

Vi for vidare genom det vackra landskapet, åt lunch på en vägkrog och kom fram till vårt hotell i Dornbirn vid 17- tiden. Vi gick en promenad men det mesta var stängt så sent på lördagseftermiddagen. Jag hittade en adventure lab så vi gick en rundtur i centrala Dornbirn. Vid 20 var det dags för middag på hotellet, en ok buffe och sen tog vi kväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0