Tranor och kolbulle

Idag klev jag upp tidigt och klockan sju blev jag hämtad av Syss, Håkan och Mathilda. Det var dags för födelsedagsuppplevelse present nummer 2, utflykt med utemat. Om det varit som förr hade det blivit en vandring men med mitt knä fick det bli en modifierad utflykt. Vi åkte till Hornborgasjön för att se på tranorna, en plats jag aldrig besökt tidigare. Vilken lycka att få ta på friluftskläder, mina fjällrävenbyxor, skaljackan mm även om det blir kortare sträckor med gåstavar.

(null)

(null)

Det var tusentals tranor samlade och deras trumpetande hördes vida omkring. Efter att ha studerat dem ett tag och hoppats på att få se fler än några enstaka dansa, intog vi en second breakfast kombinerat med förmiddagskaffe. 

(null)

Det var isande kallt och efter ytterligare titt på tranorna lämnade vi, tog dock en cache innan.

(null)


 Vi åkte på små fina vägar till Varnhemsklosterkyrka. Där började en gudstjänst så vi kunde inte titta inne men vi gick lite i klosterruinerna innan vi for vidare. Ett stopp på Jula i Skara för att inhandla gas till Triangaköket och sedan Västergötlands museum. Vi tittade på Skara på medeltiden, utställning om konstnärer från trakten och lite på en film om de kristna vikingarna ifrån trakten. Inbjudna att delta på föreläsning och workshop om medeltida ballader blev vi men vi valde att åka vidare, nu för att finns en plats för att laga lunch.  Det regnade och blåste kallt men närmare Mariestad sken solen och vi stannade vid en rastplats och plockade fram.

(null)

Solen gick i moln, blåsten tilltog så vi bestämde oss för att ge upp. Vi åkte hem och jag blev bjuden på kolbulle med lingonsylt tillagad ute, dock på Syss altan.

(null)

(null)
 
Det smakade så bra och jag fick en härlig, om än lite annorlunda, födelsedagsutflykt med fina människor



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0