Hemresedags

Ställde klockan och städade min stuga rejält. Packade det mesta och gick sen ned för frukost. Vi hjälptes åt att städa och packa ut och så var det dags att lämna vårt älskade paradis. Stopp vid Stadium outlet  och ett antal loppisar gjorde att vi fick sen lunch i Malung. Blev kebab på ett gammalt välkänt ställe.

Vi beställde barnvarianten

Vi stannade och köpte med bullar från Vansbrokonditori som vi sedan njöt vid Långbans gruva

Självklart gick vi runt och kollade på gruvhålen, hisschaktet och tittade på olika mineraler.

Så tillslut var vi åter hos mig. Sonen gav sig av hemåt direkt och efter lite mackfika åkte Dotten och barnen hem till sig. Så tomt det blev på en gång

Stensjön, hjortron och cykling

Efter sedvanlig morgonrutin med lek och långfrukost åkte vi liften upp till Lindvallens topp. Vi gick till Stensjön.

(null)

Det var så mycket vatten att man inte såg så många stentorn.

Vi lunchade medhavda pizzabullar och plockade hjortron på vägen tillbaka till liften.

Vi fikade i Fjällkyrkan och tittade på tre ekorrar som showade utanför. Sen tände vi ljus och tänkte på dem vi saknar

(null)

Så åkte jag med Arvid och Vera tillbaka till Lindvallen för att Arvid skulle få cykla i hoppen.

Vera och jag spelade schack under tiden.

Äldsta dottern fick lite egen tid och plockade hjortron och Sonen plockade blåbär.

(null)

Väl tillbaka rensades blåbär, jag drog ris och Dottern och barnen plockade hjortron på myren vid vår stuga.

Sen grillade vi, först kött och majs, sen marshmallows.

Sorgligt med sista kvällen i stugan. Vi spelade spel och åt glass med varm hjortronsylt

(null)

Alla önskade att vi kunnat stanna längre

Arbetsdags och spel

På lördagen var det dags att ta tag i lite måsten. Jag målade fodren på det nya badrumsfönstret.

(null)

Sonen och Arvid sågade ned lite småträd

Och äldsta dottern trimmade

På eftermiddagen åkte vi för att plocka hjortron men det var mycket blött och det drog in ett åskoväder så vi åkte och handlade istället. Sen rökte vi lax och åt med hjortronsås, så gott!

Vi spelade twister

Och så lite Yatzi innan läggdags

Blåbärsplockare och så Norge!

Morgon med Vera och så efter frukost gav sig Sonen och Arvid ut för att plocka blåbär

Stolt kille med vandringskängor

Efter en timme kom de tillbaka med fulla hinkar. Vi gräddade våfflor till lunch.

Och eftersom det började regna lite gav vi oss ut på tripp till Norge.  Vi cachade och besökte Stöa kanal.

(null)

Vi  hade tänkt köpa glass eller nått men inga affärer fanns på vår väg så vi åkte hemåt.
Vi pusslade, läste och tog det lugnt i stugan

Och så såg vi Kalle Blomqvist och Rasmus.

(null)

När barnen somnat så blev det te och serie

Sälendagen och fjällvandring

På torsdagen var det dags för Sälendagen med bakluckeloppisar mm. Det regnade när vi åkte ned till byn men det slutade när vi kom fram. Vi fyndade böcker, spel och både vandringskängor och hilingskor till Arvid.

(null)

Äldsta dottern fyndade en ulltröja och vi köpte jordgubbar och tunnbröd. Vi tittade på hur man bodde förr vid Olnispagården och Vera red.

Efter lunch begav vi oss upp på fjället, det gick bra för både Vera och mig att vandra.

Vi fikade på fjället och sen gick jag och Vera ned medan de andra gick till toppen.

(null)

På kvällen blev det tacos och spel

Dag 2 i Sälen

Alla sov ganska länge, och barnen kom upp en stund till mig för att leka innan frukost

(null)

Vi hade med barnens cyklar upp och vi gick/cyklade ned till den stora parkeringen för att träna med Vera.

Det började regna och jag och Vera gick tillbaka medan de andra gick ned till backarna. Vera frös och fick fotbad.

På kvällen blev det te och räksmörgås och så lite filmmys, vi såg Kalle Blomqvist, mästerdetektiven. Spännande och bra.
Bokläsning, te och lite Bolighet i blindo avslutade kvällen

Dags för fjällen

Måndagkväll kom Äldsta dottern och barnen och Sonen hem till mig. Blev senare än tänkt men barnen var taggade på nattdopp och fick med sig morbror i poolen.

(null)

Efteråt blev det te och nattmacka innan sängen. Nästa morgon packade vi bilen och fixade innan vi gav oss iväg. Även i år blev det lunch i Lesjöfors, pastasallad uppskattades av alla. Och så åts det körsbär och vi hade kärnspottartövling

Sonen och Arvid cashade och dottern och Vera posade vid en fin bil.

Väl uppe fikade vi goda bullar från Vansbrokonditori och kom i ordning. Vi gick en blomsterplockarpromenad i området

(null)

Vi påbörjade semesterpusslet och spelade spel.

Kvällen avslutades med te och soffhäng för de vuxna

Raukar, Äleklinta och kameler

Torsdagen tillbringades på "vår" strand tillsammans med Bergkvistarna. Farbror Markus och Alice kom och tillbringade förmiddagen tillsammans med oss till barnens glädje

(null)

Oskar badade gärna vilket Arvid uppskattade

Efter eftermiddagsfikat åkte vi till Byrums raukar, Vera klättrade runt och Arvid letade fossiler

Vi åkte vidare för kvällsmat vid Sandviks kvarn och kvällen avslutades med minigolf

(null)

Jag hade flyt och blev kvällens vinnare

Fredagen tillbringade vi på stranden igen

Det blev pizzalunch på stranden

(null)

På eftermiddagen duschade vi och åkte sen in till Borgholm för glass och strosande

Och gjorde stora såpbubblor i parken

Efter kvällsmaten åkte vi till Äleklinta för att njuta av solnedgången, kasta mackor, leta fossiler och äta jordgubbar

På hemvägen passade vi på att hälsa på kamelerna vid kamelfarmen

(null)

Sen bokläsning och kvällste denna sista kväll på Öland.  Lördagen rev vi förtältet och packade bilen, sen gick vi till stranden och badade mm fram till 14-tiden då vi började resan hemlivet.
Tack Öland för denna gång!

Åter till Öland

För tre år sedan semestrade jag, äldsta dottern och barnen på Öland några dagar. I år var det dags att återvända.
Måndag morgon gav vi oss iväg

(null)

Barnen hämtades upp i Vetlanda hos sin pappa och efter ett glass-stopp rullade vi snart över Ölandsbron.

Vi hade bokat plats på samma camping som förra gången, familjecampingen Gröndal i Köpingsvik. Vi satte upp förtältet

och begav oss sedan ned till stranden för bad och lek.

Nån gång efter 19 fick vi med barnen upp för att handla och fixa kvällsmat. Sen bäddade vi i ordning och vi la oss alla rätt tidigt.
Vi vaknade till strålande sol och efter diskning och besök på bageriet det blev några timmar på stranden

(null)

Vi åt plättlunch innan vi åkte in till Borgholm för att ta oss upp till slottsruinen med Bergkvistarna

Vi hoppade på det lilla tåget upp, alla utom Håkan och Mathilda som gick

Vi gick runt ute först, eftersom regnet hängde i luften.

(null)

Barnen gick hinderbana och läste utmaningar ihop med Oskar

Då det hade börjat regna fikade vi under tak

Tåget ned var inställt pga regnet och vi fick helt enkelt gå ned.

(null)

Efter en ölandsglass skildes vi åt och vi åkte tillbaka till husvagnen för lite tacos och spelkväll i regnet

Nästa dag var det sol igen och vi åkte till Lådbilslandet.  Vi hade vunnit entrébiljetter och Oskar följde med hellre än att vara på stranden.
Barnen hade härliga timmar och körde bilar, lastbilar, motorkross och åkte karuseller

På eftermiddagen åkte vi till Bödagården för att bada med de andra. Det blev dock väldigt kortvarigt då det kom en regnskur och alla lämnade stranden

(null)

Efter besök hos tomtarna på loftet och inköp av ett större campingbord åkte vi tillbaka till campingen. Där blev det lek i lekparken och kvällsmat innan vi gick ned till stranden för kvällsmys

Kvällen avslutades med te och bokläsning i förtältet.

Födelsedagsupplevelse nummer 3

I helgen blev det dags för ännu en födelsedagspresent -heldag loppisutflykt med döttrarna. Jag åkte ned till Jönköping redan på fredag eftermiddag och vi tillbringade en fin kväll i solen.

Efter frukosten gav vi oss iväg, det blev secondhandbutiker, loppisar och fina vägar i Småland.

(null)

Vi förmiddagsfikade goda kardemummabullar som Yngsta dottern bakat, strax intill ett gravfält.

Lunchen fick intas i bilen pga regn, men vid en hembygdsgård.  Eftermiddagsfikat blev vid ett mysigt café på landet

Turen avslutades hos Yngsta dotterns svärföräldrar där vi tittade på torpet de renoverar och åt gott mackfika, alltid lika gott att träffa dem. Sen ställde jag och Äldsta dottern åter kosan till Jönköping.
Tacksam för en dag med döttrarna och mycket skratt!

Loppistur, aldrig sur

"Ledig" lördag och äntligen fick jag och Syss till en loppisrunda. Brukar oftast bli en i maj men i år har helgerna inte räckt till.
Vi styrde kosan mot norra delen av länet.
Först ett stopp på en liten loppis, vi svängde av vid en skylt vid vägen.

(null)

Köpte en strandmadrass och en juvel till skattkistan. Sen en etablerad loppis med mycket fina saker. Vill man ha retroporslin till ok priser finns det här, men inte så att du kan göra  superfynd.

Syss köpte ett pussel och jag var på väg att köpa en skolplansch men avstod

Nästa stopp blev vid en liten loppis kombinerad med butik. En vacker miljö men inget köp.

(null)

Vi började bli hungriga och bestämde oss för att åka till en nostalgiby för lite lunch.
Blev räkmacka respektive italiensk landgång i det charmiga retrocafet.

Sen gick vi runt och tittade lite, väcker en del barndomsminnen

Sen åkte vi till den stora, fullproppade utomhusloppisen vi gjorde ett snabbstopp vid i våras. Vi gjorde många fynd för i princip inga pengar alls.

(null)

Sen åkte vi vidare och besökte Håkans loppis nära Hinseberg.  Jag fyndade böcker och Sys en slangvinda mm Glömde dock att ta en kort.
Via vackra småvägar, dock utan loppis åkte vi till Tant Grön för eftermiddagsfika i mysig miljö.

Sen började vi åka hemåt, blev ett snabbstopp vid en garageloppis där vi dock inte hittade något. Några av fynden:

(null)

En underbart rolig loppisrunda med mycket prat med Syss, med både skratt och tårar.

Ny glans åt gamla Bettan

Den 40 år gamla husvagn vi haft i över 20 år har tjänat oss väl och förhoppningsvis ska den fortsätta göra det  Har ett litet läckage som jag måste åtgärda och även göra om lite inne.
Utvändigt har husvagnen blekts av sol och vind, taket behöver få ny färg och kortsidornas orangebruna färg är nästa helt borta. Jag har letat efter en kulör som ska fungera och igår började jag måla.

(null)

Rengjort igen (tvättade hela vagnen förra veckan) och maskerat lampor mm. Sen var det bara att gå på med liten pensel och roller.
Pilligt och en och annan insekt som landade i färgen. Men hittills är jag nöjd med resultatet.

Ska bli regn så dröjer nån dag innan slutmålning. Och jag tror taket får vara till efter campingsemestern
Har använt bengalack på rekommendation av färgaffären, och tänker samma märke till taket. Kofferten har några sprickor som jag tänker spackla med nått plastaktigt, och så på med lite färg där också. Kommer mer bilder framöver.