Poolhäng och lekstugelek

Efter en morgon med bokläsning i sängen och amerikanska pannkakor till frukost njöt vi alla av solen.

(null)

Barnen mumsade bär, tomater och gurkor.

Serverade mat vid lekstugan,

badade

(null)

och släkte törsten med goda drinkar.
På eftermiddagen åkte alla hem till sitt. Jag plockade lite, handlade, läste och kände som alltid vemod över att en semestervecka tillsammans var över. Och tystnaden, hur kan den vara så intensiv när de försvunnit, och saknaden.

Byaloppis och hemresa, dag 6

Vaknar upp till ännu en solig dag om än lite kyligt innan solen värmt upp luften.

(null)

Även denna morgon besök av finingarna, vi läste bok, åt frukost och lekte med playmobil innan vi gick ner till de andra. Sommarlovsmorgon och kaffe innan vi gav oss ner till Sälenbyn där det var stor byaloppis
då det var Sälendagen.

Det var åter ett stort antal loppisbord utspridda över byn ( Sälendagen har legat nere under pandemin)  och vi fyndade både smått och stort.

(null)

Åter i stugan lagade vi spagetti carbonara och började sedan packa och städa stugorna. Pga ändrade planer åker vi hem en dag tidigare än vi tänkt.   Vi stannade för en sen fika vid Limedsforsen.

Kvällsmaten blev korv vid macken i Vansbro, vi satt skönt i solen och gick sedan en tur på bron.

Hjortronmyr, blåbärsskog och restaurangbesök, dag 5

Onsdagen kom solen åter och efter frukost packade vi matsäck och åkte till en hjortronmyr.

(null)

Tyvärr var redan en person där när vi kom och hade nog plockat där vi var. Jag, äldsta dottern och Vera gick vidare till en annan myr

Vera gick över mossa och kärr med energi i stegen, och med ett sprudlande humör plockade hon hjortron (och mumsade en del). Sonen och Arvid plockade blåbär istället

Flera liter fick han ihop den lille killen.
När vi började bli hungriga slog vi oss ned i solskenet i skogen och åt matsäcken.

(null)

Efter bärplockningen gjorde vi en utflykt till grannlandet och vi provade att stå med ett ben i varje land.

När vi kom tillbaka till stugan rensade jag och Vera hjortronen och Sonen sina blåbär.
Äldsta dottern tog med sig Arvid upp på fjället. Han orkade till toppen!

(null)

En paus på vår "fikasten" blev det också.

Jag passade på att trimma lite och satt sen och läste i solen medan Vera ritade mm
När kvällen kom svidande vi upp oss och åkte till Pinchos.

(null)

Vi åt många små goda rätter och drack goda drinkar ( without alcohol)

Efterrätt blev det också och nu äntligen fick jag créme brulée

Andra valde glass

(null)

Sen avrundade vi kvällen i stugan.

Trollskogen, korvgrillning och stugmys dag 4

Tisdagsmorgonen startade med sovmorgon innan de små kom upp till mig. Vi läste, lekte och åt frukost även denna morgon innan vi gick ned. Medan barnen såg sommarmorgon drack vi kaffe och åt nybakat bröd. Yngsta dottern och Alfred packade och åkte hemåt, det känns alltid tråkigt när några lämnar. Vi andra mös inne eftersom det regnade en del, jag passade på att organisera om i köksskåpen.

(null)

Vi lagade havskyckling till lunch och även V åt!
Vädret var omväxlande, ena stunden sol, nästa störtregn så vi beslöt oss för att åka till Trollskogen.

Vi pausade och fikade lite enkelt. Jag och A letade rätt på en cache och vi såg ekorrarna som lekte runt fikaplatser.

(null)

Att gå i bäckfåran är ett spännande äventyr.

Efter lite kompletteringshandling åkte vi tillbaka till stugan och gick upp till min stuga för att grilla korv till kvällsmat

Självklart grillade vi också marshmallow!
Sen duschade barnen och lekte i duschen en stund innan vi spelade Yatzy och tittade på en kort Ice Age-film.

(null)

Kvällen avslutades med te, bok och slötittande på semifinalmatchen.

Våfflor och vattenfall, dag 3

Även denna morgon fick jag besök av de små som lekte och åt en första frukost innan vi gick ned till de andra. Idag lös solen med sin frånvaro och stundtals kom regnskurar. Efter frukost gick några ut en promenad tillsammans med Arvid medan jag och Äldsta dottern stannade inne med Vera. När de kom tillbaka undersöktes alla fynd som Arvid gjort.

(null)

Sen var det dags för våffellunch.

Efter lunch åkte yngsta dottern och Alfred ned till byn för ett träningspass medan vi andra tog det lugnt innan vi åkte till stadium outlet och fyndade lite kläder till barnen.  Vi möttes upp vid det fina lilla vattenfallet och några modiga tog ett bad.

Vi stannade till på Leonarden och spanade in fritidsutrustning och kläder. Arvid poserade med Kenai från Björnbröder.

(null)

På hemvägen började det regna rejält och det var skönt att komma hem till stugan. Jag och barnen började pyssla små ekorrar av kottar med Sonen lagade en peruansk kyckling.

Efter maten blev det filmmys, denna gång Ice age, en familjefavorit.

Vi läste och slötittade på Lotta på Liseberg medan barnen la sig. Sen blev det te och spel innan vi tog kväll

Vi drar till fjällen

I lördags morse gav vi oss av mot stugan i Sälensfjällen. Vi var en full bil då Yngsta dottern med pojkvän åkt före upp några dagar tidigare.

(null)

Vi spelade bilbingo, lyssnade på musik och de små åt lördagsgodis. Utanför Vansbro stannade vi och åt lunch, pastasallad med kyckling.

Vi gjorde några loppisstopp i Äppelbo där det var byaloppis och fyndade lite små saker.

Väl framme vid stugan blev det eftermiddagsfika från Vansbrokonditori. Äntligen fick Arvid sin efterlängtade prinsessbakelse.

(null)

Vi gick en blomplockarpromenad, lekte vid bäcken mm. När barnen somnat spelade vi andra spel.

Nästa morgon fick jag besök av de små som lekte mm innan de andra behagade vakna.

Sen begav vi oss upp på fjället.

(null)

På fjället gräddade vi kanelbullar till förmiddagsfika.

På eftermiddagen tränade yngsta dottern, pojkvännen och sonen medan jag och de andra besökte en lekplats.

På kvällen rökte vi laxfiléer och åt med hjortronsås. Och efter filmmys (björnbröder 2) blev det testning av citrondrycker, de vi testade var Cordo Limonetta, Lemonad Kivik, Sommersby lime spritz och Pellegrino limoncello.

Johan satte alla rätt.

Det var intressant att alla tyckte att Pellegrinos var minst god, för besk mm då flera dricker den annars. Troligen är de andra lite sötare och det blir smakkontraster.  Cordos limonetta var den de flesta hade som etta. Efter testet spelade vi 0-100 innan läggdags.

Dag 2 i Östergötland

Efter en ok hotellfrukost checkade vi ut och åkte först till Ådala koloniområde. Har precis läst feelgood böckerna om Ådala  av Åsa Liabäck som utspelar sig där och det var roligt att gå en tur i området

(null)

Så mysiga små stugor med lummiga trädgårdar (utom de där nya ägare gjort om och tagit ned träd mm)

Vi gick självklart ned till badbryggan och spanade efter bron de hoppade från i böckerna.

Se åkte vi till Gamla Linköping där vi strosade runt och tittade på de gamla husen, var inne i kolonialhandeln och åt en glass i värmen.

Efter någon timme åkte vi vidare mot Norrköping. Vi tittade efter loppisar men det var dåligt med sådana på denna resa.

(null)

Vi parkerade i centrala Norrköping och intog lunch på Sushi Yamas uteservering.

Sen följde vi en Adventure lab runda utmed strömmen och fick se många fina ställen. Norrköping har verkligen tagit tillvara på strömmen och de gamla fabrikerna i centrum.

Varma och nöjda påbörjade vi hemresan. I utkanten av Norrköping fann vi ett öppet secondhand och inköpte några böcker var. Vi svängde förbi gatan och huset där vi tillbringat många helger under barndomen hos moster och morbror och kusinerna.  Vi hade tänkt oss lite mer nostalgitur förbi mammas och pappas barndomshem och kanske ett dopp men hade en tid att passa varför vi körde mot Hjortkvarn och deras berömda glass.

(null)

Jag har aldrig stannat där tidigare så därför blev det en rejäl glass för att prova fler smaker. De andra gjorde samma sak.
Hemma och efter lite handling och utlastning blev det danska smörrebröd som Svågern fixat.  Ännu en mysig roadtrip tillända!

På roadtrip igen - mot Löfstad Slott

Så var det dags för en liten roadtrip igen. Denna gång var huvudmålet Löfstad Slott utanför Linköping. Jag, Syss och Mathilda gav oss av på morgonen och första stopp var Bona handelsträdgård för förmiddagskaffe vid deras kaffestuga.

(null)

Efter kaffet åkte vi vidare mot Ljungsbro där vi stannade vid en liten secondhand och sommarbutik, men där blev det inga stora inköp.

Vidare till Bergs slussar där vi stannade till för att titta på slussningen.

Vi började känna oss sugna på lunch och köpte goda burgare i en liten food truck bredvid kanalen. Vi satte oss i gräset och kunde njuta både av burgarna och båtarna.

(null)

Vi rullade vidare mot Löfstad Slott. Vi gick först själva och tittade på kök och tjänstefolkets rum.

Vi hann också med en tur i beredskapsmuseumet och souveniraffären innan visningen av Emelie Pipers paradvåning började. Hon avled 1926 utan arvingar och testamenterade allt så att det skulle kunna visas för allmänheten. Det är i princip som det lämnades då.

Efter en mycket intressant guidning blev det eftermiddagskaffe i handelsträdgårdens café, och äntligen fick jag citronmaräng paj!

(null)

Vi gick en tur i den engelska trädgård som omger slottet och löste frågor via Adventure Lab appen, en form av geocaching och ett bra sätt att se olika saker i ett område.

Sent på eftermiddagen åkte vi till Linköping och checkade in på hotell Ekoxen. Efter att ha vilat en liten stund gav vi oss ut för att både cacha och hitta någonstans att äta kvällsmat. Vi hade tänkt oss indiskt men det var inte något som Linköping hade så det blev god mat på en uteservering vid torget.

En adventure lab runda i Trädgårdsföreningen tog oss till får fina platser, bla Linköpings näst högsta plats -Belvederen. Vi tog också en cache vid jättegrytor mitt i stan, precis brevid vårt hotell.

(null)

Vi avslutade kvällen rätt tidigt med lite godis och slutet på Lotta på Liseberg på hotellrummet.
Forts följer

Dagar med finingarna

I onsdags hämtade jag hem mina två små. Äldsta dottern fick styra om semestern då UF företag  från Jönköping  vann SM och därmed skulle tävla i EM i Tallin denna vecka.

(null)

När vi kom hem blev det bad, plocka smultron ( och tomater o gurkor i växthuset) samt lek med affär och café grejerna innan de somnade gott.

Sen blev det dagar med mycket bad och lek med bonussysslingarna som också var på besök. Och så lugnare stunder med pyssel, filmmys, bokläsning mm

Så fina dagar vi haft och vilken glädje att ha alla fina i sitt liv.

Projekt glasscafe

När jag har min finingar på besök leker de ofta café eller affär med mat, glass och kakor i trä som jag köpt eller gjort. Bestämde mig för att bygga ett glasscafe  åt dem. En hylla från en fyrtio år gammal Ikeamöbel fick bli stommen. Jag började med att såga ut hål i baksidan på hyllan.

(null)

Och kapade till stolpar och reglar som skulle hålla taket på plats. Sen målade jag delarna.

Jag köpte ett "glassigt" tyg och sydde ett tak/ markis.

Sen monterade jag ihop de olika delarna.

(null)

Blev riktigt nöjd med bygget och ställde upp de olika glassarna och bakverken.

På loppis köpte jag en hylla som egentligen var till för örter el dyl. Den blev perfekt för frukt och grönt och annan mat.

Gissa om det blev populärt när de små kom på besök!

Sommarkvällssyssla

De senaste kvällarna har jag sysslat lite i trädgård och på huset efter jobbet. Finns en aldrig sinande lista på saker som behöver fixas, och jag tar några saker när tid finns. När man delar upp det i någon timme här och där går det bra och lyssnar  man sedan på en bra ljudbok eller sommarprat så är det riktigt kul.

(null)

Jag började att måla om altandörrarna , nu går de från blågrå tillbaka till vita.
Och när det inte regnade en kväll grävde jag runt poolen och fyllde på singel.

Så kom jag mig äntligen för att köpa terasslasyr för att behandla den slitna sargen. Blir riktigt bra!

(null)

Och även dörrarna tar sig så sakteliga

Efter en stunds jobb kopplar jag av med läsning och nått gott, tror på vikten av att blanda jobb och avkoppling.

Hotell med retroinslag

I samband med att vi fick datum för konsert i Dalhalla, bokade Syss hotellrum åt oss i Rättvik. Hotell Rättvik, central beläget, rum för tre som vi behövde och jag tänkte inte mer på det. När det började närma sig och vi skulle göra upp planer på var vi skulle äta mm kollade vi upp hotellet lite mer. Insåg att retrorestaurangen Diner 45 låg i anslutning till hotellet som  dock såg ut att vara en ganska trist byggnad i tegel.

(null)

Väl framme checkade vi in i receptionen som ligger i anslutning till restaurangen. Allt gick smidigt och vi fick tydlig information.

Rummen var fina, bättre hotellstandard med allt man behöver.

Vi åt vår middag på Diner 45 för att det var smidigt men också för den goda maten och fina miljön

(null)

Åter från konserten sent på kvällen fanns mackor, korv med bröd och olika drycker till hotellgästerna,  smakade så bra och mycket uppskattat.

Frukosten serverades i Diner 45, och det fanns allt man behöver för en god frukost. Därtill fanns amerikanska pannkakor med tillbehör och en chokladfontän!

Att äta sin frukost i den miljön gjorde oss lyckliga.

(null)

Kan bara rekommendera detta hotell till er alla!

Dagen efter Dalhalla

Vi vaknade till ett lite gråare Rättvik än dagen innan. Hotellet serverade sin frukost i Diner 45 och vi lär oss väl smaka.

(null)

Det fanns det man förväntar sig av en hotellfrukost och så lite extra som amerikanska pannkakor, "hemkokt " hallon och jordgubbssylt, och en chokladfondue!

Allt intogs till softa toner av Elvis Presley.
Efter frukosten hade vi tänkt ta ett morgondopp från bryggan men då det börjat regna skippade vi det och checkade ut. Vi åkte till till Springkällan strax utanför Rättvik, en naturlig springbrunn mitt i skogen.

(null)

Efter en kort promenad med bara några lätta stänk kom vi fram till källan. Lustigt fenomen och sevärt även vintertid kunde vi se på bilder.

Vi cachade och gick sedan tillbaka till bilen

Vi påbörjade hemresan men med tydlig plan att resan skulle vara en del av målet.

(null)

Vi stannade vid den stora loppisen i Insjön men denna gång blev det inga köp. Lunchsugna svängde vi in i Borlänge och avnjöt sushi

Vi åkte vidare mot Ludvika med den stora lördagsloppisen som mål.

Vi köpte några småsaker och strosade runt vid hembygdsgården

Vi hade redan på vägen upp planerat för att besöka Våffelbruket i Ludvika och nu passade det med eftermiddagsfika. Stora bubbelvåfflor med glass och annat gott intogs.

(null)

Mätta och belåtna åkte vi vidare hemåt. Det blev några geocachingstopp på olika platser, en sväng genom Kopparberg och Lindesberg innan vi fram emot kvällen anlända hemmen.

En härlig resa med bästa sällskapet var över för denna gång. Trött men så tacksam för allt roligt och för vädret som blev så bra, inte regn som tidigare var utlovat

Roadtrip till Dalhalla eller Favorit i repris!

I fredags efter lunch åkte jag och Syss mot Örebro för att hämta upp Mathilda. Det var dags för musikalupplevelse i Dalhalla, nått vi väntat på i två år pga pandemin.  Datum för våra musikaler ombokades och därför stod vi nu här med Jesus Christ Superstar för andra gången på fyra veckor. En annan uppsättning och i fantastiska Dalhalla så vi var inte ledsna.

(null)

Vi gjorde självklart flera stopp på vägen, första var loppis vid Stripa gruvområde, jag fyndade en bok.

Vid kom fram till Ludvika vid eftermidagskaffe tiden och fikade goda pajer och flarn på Bergslagens konditori.

Vi åkte vidare, vägen var omledd pga vägarbete så vi fick åka en lite mindre men mycket vacker väg innan vi kom ut på "stora" vägen igen. Vi gjorde små stopp för att coacha och för att titta in på ytterligare loppis.

(null)

Tillslut fick vi bestämma oss för att inte göra fler stopp så vi skulle hinna fram i tid. I Rättvik checkade vi in på centralt belägna hotell Rättvik, ett fint hotell som är värt ett eget inlägg.

Vi åt middag på Diner 45 som är ihopbyggt med restaurangen. Gillar skarp retrostuket!

Efter god hamburgare gick vi en promenad ut på bryggan i Rättvik som sig bör.

(null)

Inget  bad från bryggan denna gång heller, men Mathilda svalkade fötterna.
Åter på hotellet bytte vi om till långbyxor och strumpor och skor eftersom det kan bli både kyligt och myggigt nere i Dalhalla. ( var dock relativt varmt, inga mygg men knott) Vi åkte en sväng förbi de kända kyrkstallarna vid Rättviks kyrka för att visa Mathilda dem och noterade att det fanns badmöjligheter där.

Sen åkte vi till Dalhalla, och även om vi tyckte vi var ute i relativt god tid var det många många som kommit före oss.  Vi promenerade ner till området, tog de obligatoriska bilderna, köpte vatten och gick på toaletten innan vi intog våra platser.

Så började musikalen med Linus Wahlgren son Jesus, Patrik Martinson som Judas och Laila Adele som Maria Magdalena.

(null)

När man relativt nyss sett en annan uppsättning är det svårt att inte jämföra.
Ljudet var mycket bra, mycket bättre än i Karlstad. Filmningen som i Karlstad var avancerad där lärjungarna filmade uppe på scenen och filmerna blev en del av berättelsen samtidigt som de som sjöng framträdde tydligt, var i Dalhalla en katastrof. Det filmades på solister och kören men inte med nån tanke för storyn och ofta filmades kapellmästaren eller gitarristen mitt under pågående drama. Tillsammans med knotten var detta det dåliga med konserten.

Linus Wahlgren var absolut inte dålig men Peter Jöback spelade i en annan klass. När det gäller Judas och Maria Magdalenas insatser går dock plusset till Dalhalla, de var mycket bra.  Pontius Pilatus och Petrus var mycket bra både i Karlstad och i Dalhalla.

(null)

Ett kort men roligt inspel som Herodes gjorde Peter Stormare som kan sjunga, för dig som inte trodde det.

Musikalen var nedbantad jämfört med Karlstad och det var ingen paus, så vid 23-tiden rullade vi därifrån. Vi åkte till kyrkstallarna och tog ett nattdopp.

innan vi återvände till hotellet för lite nattvickning som de ordnar för konsertgästerna. Korv med bröd, möjlighet att fixa mackor, kaffe, te och juice, perfekt sådär vid midnatt.

(null)

Sen blev det sängen och efter att lyssnat på Rättviksraggarna en stund fick vi stänga fönstret så vi kunde sova, trötta men nöjda