Till Duvemåla och vidare, del 2

Efter lite sömn och en god frukostbuffé checkade vi ut och åkte till Skruf glasbruk, ett lite mindre glasbruk. Är så fascinerad av att se glasmassa formas.

(null)

Där fanns också en stor loppis som vi besökte.   Sen åkte vi till Eriksmåla och en ännu större loppis innan vi styrde kosan till Kosta glasbruk.

Vi gick direkt till glasblåsningen och tur var det då de endast släppte in 20 personer varje halvtimme. Efter att ha väntat ute var det skönt att komma in i den varma hyttan.

Vi fick vara med och se när de gjorde en helt ny pjäs. Det var Ulrica Hydman-Vallienstipendiaten Ellen Ehk Åkessons skapelse som de tillverkade. Spännande!

Den heter Gyromitra och så här ser den ut färdig, kostar då 65 000 kronor.

(null)

Vi åkte sedan till Orrefors stadshotell och åt lunch innan vi besökte en loppis i många våningar.

Eftermiddagsfikat avnjöts på HeddaGretas Café och surdegsbageri  i Ekenässjön. Ett fik jag verkligen kan rekommendera. Vi hann sen med ytterligare några loppisstopp och kvällsmat i Motala innan vi trötta anlände hemmet vid 20-tiden, 36 timmar efter att vi startat.

En intensiv roadtrip men SÅ fantastiskt kul. Ser fram emot fler resor!

Blev det några fynd då kanske ni undrar?  För egen del blev det några glittrande skatter till barnbarnen, två flytvästar, ett par böcker

(null)

och som minne från resan, ett glasäpple att hänga, kanske i julgranen. Jag tror det är ett Astrakan

Till Duvemåla och vidare, del 1

Jag, Syss och bonusdottern Mathilda gillar musikaler, däribland Kristina från Duvemåla som är gjord utifrån Wilhelm Mobergs boksvit om Utvandrarna.

(null)

Böckerna har jag läst flera gånger, filmserien har jag sett också den flera gånger och musikalen såg jag 2014 och skulle gärna se igen. Musiken från musikalen spelas ofta på våra resor.

I början av sommaren bestämde vi oss för att besöka Duvemåla och utvandrarnatrakten. Vi bokade datum och en hotellnatt och i går var det dags.  Utöver utvandrarnas del hade vi planerat för många loppisstopp, gofika och glasbruk.

Första stopp blev på konditoriet i Väderstad som vi hört hade gott fikabröd, vilket också stämde. Vi åkte vidare och stannade på flera loppisar, tittade på en runsten, åt sushi till lunch i Eksjö, mer loppisar,  besökte Levanders lanthandel och eftermiddagsfikade i Vetlanda innan vi checkade in på Kosta Lodge.

Sista timmarna innan vi kom fram lyssnade vi på musiken från musikalen.

(null)

Och så snart vi installerat oss gav vi oss iväg för att titta på de olika platserna. Vi besökte först Klasatorpet där filmen spelades in. (Se filmomslaget ovan)

Pga Corona är det inte öppet i år varför vi inte kunde gå in och inte heller gunga på Kristinas gunga.
Vi åkte vidare till det riktiga Korpamoen som inspirerat Wilhelm Moberg och så Duvemåla, med Kristina statyn och Duvemåla hage

Vi stannade också vid Åkerby vägskäl där de som skulle utvandra möttes för att ta sällskap vidare ner mot Karlshamn, det kändes tryggt att resa i sällskap, inte många var vana att resa.

(null)

Vi tittade också vid skolan där Wilhelm Moberg gått och minnesstenen där han bodde som liten.
Efter en sen kvällsmat åkte vi till hotellet och tog natt.

Småfix i stugan

Mellan vandringar, lek och hjortronplockning fixade jag med lite småsaker i stugorna. Skulle ha satt foder men prioriterade tid med familjen istället. Men jag silikonade kanten mellan diskbänk och bänkskiva i köket (hantverkarna verkar inte tycka att det ska göras) och satte upp handdukskrok och toalettpappershållare i badrummet.

(null)

Sen satte jag upp en trippelhängare för barnjackor och skohyllan i andra delen av hallen.

Jag vill också passa på och visa en av de saker jag är mest nöjd med efter utbyggnationen, min lilla tvättstuga! Jag utökade utrymmet för varmvattenberedaren, la in våtgolv och gjorde en dörr in från hallen. I det lilla rummet installerade vi en liten tvättmaskin som kommet väl till nytta när man bor i stugan.

Dörren är infälld i råsplanväggen i hallen och hyllmöbeln är på hjul

Litet men välutnyttjat utrymme

Familjens fina fjälldagar 2

Dag 4 blev det en tur till olnispagården för att införskaffa tunnbröd. Vi tittade också på hur människor bodde förr innan vi vände hem

(null)

Sen packade vi ryggsäckarna och gav oss ut till en myr för att plocka skogens gula guld.

Pizzabullar smakade gott i solen

De små gillade både att plocka och äta hjortron

Äppelpaus

Sen blev det lite målning, snickrande och soptippsvända innan läggdags för de små och bokläsning mm för oss andra

Dag 5
Ännu en morgon med de små innan vi väcker de andra. Favorit just nu är att bada brandmännen.

(null)

Efter frukost gav vi oss ned till byn. I år blev det ingen Sälendag med aktiviteter. Däremot var det flera som ställt upp loppisstånd och vi fyndade många mycket; böcker, barnböcker, barnlängdskidor, slalomskidor, utklädningskläder, leksaker mm.

Efter våfflor med hjortronsylt gav sig övriga iväg för att plocka mer hjortron medan jag stannade kvar och fixade med lite smått och gott i stugorna och läste i solskenet

Sen rökte vi lax och åt med hjortronsås innan vi iordningställlde en grillplats.

(null)

Vi hade också båtrace i bäcken

Ännu en underbar dag med de mina

Familjens fina fjälldagar

Dags för några dagar i fjällen med Sonen, döttrarna och barnbarnen. Mågen kan tyvärr inte vara med då han inte har någon semester denna sommar. Resan upp var spännande, skulle det fungera för tjejen som nu är "stor tjej" och slutar med blöja?! Det gick galant, helt utan missöden.

(null)

Vädret är varierande men vi är ute mycket och försöker ta dagarna utifrån barnbarnens förutsättningar. Yngsta dottern och sonen kommer direkt från vandring i jämtlandstriangeln och har inget emot de mindre turerna.
Dag 1 blev det en tur i Trollskogen med besök hos trollen och lek i vatten innan plättar och sylt. Lek, lite fynd i sportaffärer hanns också med.

Vatten intresserar alltid

Dag 2 blev det en promenad till backarna vid Östra. Provade liften inför vintern. Sonen tränade A på att cykla och när vi gick tillbaka cyklade han med stort självförtroende.

(null)

På eftermiddagen besökte vi ett vattenfall, alltid lika spännande. Att det fanns smultron att plocka gjorde inte saken sämre.

Dag 3 blev det tur på fjället med matlagning och lek i vatten

Vi avslutade med en loppisrunda och fika/glass i byn

(null)

Mellan utflykterna är det lek, matlagning, bokläsning och film på Alaskatema. Och så lite fix med garderober, hatthylla och skohyllan i hallen mm

Fortsättning följer

Vi sätter färg.

Vår friggebod är målad med falurödfärg och är i behov av ommålning. Oskar och Elvira sommarjobbar lite hos mig och ska måla friggeboden och även lekstugan

(null)

Samtidigt har yngsta dottern börjat måla sitt lilla hus/förrådd. Även här falurödfärg.

Jag sätter gärna färg på div saker med sprayfärg. Har nu fått upp mitt lackbås, är så lycklig.

Den gröna burken är en del i vad som den blev en gammaldags kakburk i våningar, i miniatyr.

(null)

Den får pryda sin plats i lekstugan, och passar på att visa upp hela stugan,  då jag precis städat.

Vi bygger ett förråd

Yngsta dottern har en kolonilott och behövde ett förråd. Hon tänkte först bygga lösvirke men landade tillslut i att köpa en byggsats från K-rauta.

(null)

Hennes vänner jobbar eller är upptagna och det blev så att hon och jag satte igång med golvet. Lite peppade fortsatte vi och jag stannade kvar en dag hos henne för att bygga klart så mycket som möjligt.

Byggsatsen hade inte den bästa passningen och det saknades delar så det blev två vändor till butiken vilket inte kändes helt ok. Men ett förråd blev det tillslut.

Vi saknade en stege/trappstege men fick allt utom takpapp på plats om än med viss möda.

(null)

En björnbärsbuske planterades också och en odlingsram och trappa blev det också innan det var dags för mig att åka hem

En kortare än 24 timmars vistelse med fix i Jönköping gav resultat, vi hann även med en sväng till IKEA mm. Vi är händiga och drivna båda två.

I blåbärsskogen

I veckan vabbade jag för första gången på många år. Då var det för yngsta dottern, nu var det för äldsta barnbarnet. Lillasyster hade fått en tid på DKE och förskolan var pausad för semester.  Efter en mysig morgon med bokläsning i sängen  och frukost bara han och jag, bar det ut i skogen för blåbärsplockning.

(null)

När hinken var full blev det dags för fika, goda vaniljbullar i långpanna som yngsta dottern bakat.

Sen tittade vi på myrstack, sniglar av olika slag och kastade kottar i bäcken för att se när de kom fram på andra sidan bron. Där hade vi nog kunnat stannat länge länge.

När vi tröttnat på blåbärsskogen blev det lite skruvdragarjobb vid kolonilotten.

(null)

Och lunch på hamburgerrestaurang innan blåbär och glass hemma.

Mysig dag med denna kille som tänker så mycket och har många frågor om allt.

Kan lycka vara en ny dammsugarslang?!

Vi har centraldammsugare med några år på nacken. I ett av uttagen har gummipackningen smält och blivit kletig. Dammsugarslangen med munstycke i plast är slitet och det glappar när jag ska dammsuga.
Häromdagen gick jag ut på nätet och googlade på tillbehör till vår dammsugare.

(null)

Hittade en sida och såg att det fanns olika slangar mm varför jag skickade iväg några frågor via webbformulär. Bara någon dag senare blev jag uppringd av en mycket trevlig person på företaget som guidade mig igenom sin sida, vilken slang som passade för mig, ett nytt uttag och hur man byter det osv.
Så bra hjälp! La en beställning och igår fick jag ny slang med tillbehör.

Passade också på att beställa ett munstycke för att dammsuga bland småsaker. Har sett den på reklam men inte orkat beställa. Nu klickade jag hem den och har testat den lite kort och den fungerar.

(null)

Blir du lycklig över en sån sak som en ny dammsugarslang eller som Syss som glatt sig över sin nya utomhuskran?

Jag tror det finns fler än jag som kan känna lycka över sånna saker.