En riktigt somrig helg!

Denna helg kom sommaren! Efter jobbet i fredags blev det sent eftermiddagsfika hos Syss och det slutade med att jag fick äta grillat där innan det blev en tidig kväll. Lördagen började med kaffe hos Syss innan vi gav oss ut på Loppisrunda. Den första loppisen vi stannade på, bara nån mil hemifrån hade många fynd och det fortsatte på de följande under dagen.

(null)

Vi satsade på lunch vid Rönnekapell, och avnjöt god grillad surdegsmacka med mozzarella, pesto och parmaskinka. Vi delade naturligtvis på en bit citronmarängspaj. Nu har vi loppstrat och ätit där tre år i rad, så nu är det verkligen tradition.

Vi besökte också ICA Rönneshytta, något som hör sommaren till, och köpte växter på en blomsterhandel i närheten.  Vi stannade vid ytterligare loppis på hemvägen, i fin miljö men utan fynd.

När jag kom hem på eftermiddagen fixade jag lite i växthuset och planterade ut ytterligare en tomatsort  och fyllde på vatten i det fina fågelbadet som en kompis gjort.

(null)

Sen hörde Syss av sig och undrade om vi skulle ta årets första Kvällsdopp, och det skulle vi naturligtvis. Var inte så kallt som jag trott.

Efter det blev det grillat hos Syss igen (!) och kvällen avslutades med den norska filmen "skalvet" som är en fortsättning på "vågen".
Söndag och morsdagsfirande! Vi, jag och mina syskon, tog med mamma till cafe Sockenstugan och fikade med social distans. För egen del blev jag firad förra helgen

(null)

Mamma fick blommor och Mozartkulor, själv fick jag två Kockums emaljmuggar som jag önskat mig och en fin tavla

Eftermiddagen tillbringade jag med en bok vid poolen, allt annat var för varmt att göra. Kvällen avslutades med firande av Syss med delar av släkten, hon fyller år i morgon.
Satt sen ute i kvällssolen och läste tills det blev dags att gå in

(null)

En härlig helg med den första riktiga sommarvärmen!

Dags för nästa etapp av Munkastigen

Idag tog vi oss an etapp 3 av Munkastigen, denna etapp är samma som Bergslagsledens etapp 14. Jag steg upp lite tidigare än vanligt och bakade bröd till lunchen.

(null)

Efter bilrangeringen startade jag och mina medvandrare vår vandring vid Svartå Herrgård. Denna etapp går i mer kuperad terräng och mer skogsstigar än grusvägar.

Bild lånad av Syss

Vi gjorde ganska snart en avstickare från leden för att titta på Bojegruvan, en av de gruvor som ägdes av von Boij på Stora Lassåna. Det som fanns kvar var flera gruvhål, avgränsade med staket.

(null)

Vi gick vidare och efter någon timme kom vi fram till Rankelmossen, och efter ytterligare en bit vandring till utkiksplatsen Predikareberget. Där intog vi vår lunch, denna gång Tabboulhe med falafel, goda såser och bröd.

Bild lånad av Syss

Så vandrade vi vidare på skogsstigarna och gjorde också en avstickare för att titta på ett klapperstensfält. Stigen dit var dåligt skyltad och ibland fanns ingen stig. Vi fick ta oss fram över stock och sten och det kändes jobbigt, framför allt för mitt onda knä. Men det var ändå värt att få se, Facinerande med dessa stora runda stenar som för 10 000 år sedan låg längs stränder och som genom landhöjningen höjts högt över nuvarande havsnivå och numera ligger långt upp på land. Tillslut var vi ute på leden igen och efter en stund pausade vi för fruktsallad och lite andpaus.

(null)

Vi vandrade vidare, ganska möra nu men målet började kännas inte allt för avlägset. Vid "Sulitelma"  stannade vi och njöt av Johans kaka och milsvid utsikt till kaffet innan vi gick de sista kilometrarna till målet vid Ramundeboda klosterruin.

Bild lånad av Syss

Vi köpte Klings goda glass, en Pop74, och slog oss ned i gräset ennstund innan vi åkte för att hämta upp bilen vid starten. Efter välbehövlig dusch blev det kantarellsmörgåsar innan vi skiljdes åt för denna gång.

Totalt dryga 2,2 mil idag i något svårare terräng, det känns i hela kroppen. L

Hemmafix

Nu har nya vita bambujalusier kommit upp på altanen. Bra när sommarsolen gassar

(null)

De flesta av mina tomatplantor har fått komma ut i växthuset. Några få står kvar inne tillsammans med gurkplantorna, de är lite för känsliga för att komma ut i kylan.

I pallkragen är det sått men där har inget kommit upp ännu. Ser fram mot varma sommardagar, att äta gurkor och tomater plockade i mitt eget växthus. Just nu verkar värmen långt borta.

Munkastigen etapp 2

Så var det dags för andra etappen på vår pilgrimsvandring. Denna gång med start vid Tångeråsa kyrka och mål vid Svartå herrgård.
Dagen bjöd på sol, i lä riktigt varmt men ibland isande kalla vindar.

(null)

Vi började att titta på glasmålningarna från 1300-talet som finns i ett fönster på Tångeråsa kyrka, sen bar det iväg

Vi började med en sträcka på grusväg, gick förbi Västkärr, en anlagd våtmark för fåglar, och sedan passerade vi torvbrytningen vid kanten av Skagershultsmossen innan vi vek av in i naturreservatet.

Munkastigen går över Skagershultsmossen på den så kallade Likvägen. Likvägen är en medeltida körväg, vars namn kommer av att man denna väg transporterade de döda från nuvarande Hasselfors via Skagershultsmos- sen till Tångeråsa kyrka för att begravas.
Vi såg många spår av bäver i början och kunde ha sett många olika fåglar som trivs i myrmarkerna men vi tittade inte så mycket efter dem. Däremot gömde Syss och svågern en geocach utmed Likvägen.

Efter att vi passerat mossen blev det grusväg igen, vi passerade Bålby och kom så fram till Skagershults gamla kyrka, en fin träkyrka från 1600-talet. Vi tittade runt i kyrkan, letade efter stämpel till pilgrimspasset utan framgång innan vi slog oss ned mot kyrkogårdsmuren för att äta vårlunch.

Vi vandrade vidare mot Hasselfors, passerade bokskogen och så vidare mot Svartå. Tråkig grusväg, halvuppvuxen barrskog och trötta ben gjorde att kilometrarna kändes tyngre. Vi hade efter förra etappen bestämt oss för att bli bättre på att ta pauser varför vi efter nån timme stannade för mellanmål vid ett vackert träd. Fruktsallad blev det för de flesta av oss, bara Svågern som föredrog äggsallad.

(null)

Efter ytterligare många trötta steg på grusväg, letandes efter en fin rastplats för eftermiddagskaffet, stannade vi vid vägkanten för att inta kaffe och god "baka onsdag skär torsdag" kaka som Sonen bakat inför vandringen. Stärkta av detta vandrade vi ganska lätt de återstående kilometrarna till Svartå Herrgård. Trötta i benen, med blödande skavsår hos en men alla nöjda med dagen tog vi bilen tillbaka till Tångeråsen kyrka för att hämta upp vår andra bil. 2,1 mil var dagens etapp.

Dusch och sedermera tacos hos Syss med familj satt verkligen bra. Nu laddar vi för etapp 3.

Pimpat fönster, vävad hall och andra trevligheter!

När man åkt upp för att besiktiga renoveringen passar jag gärna på att pimpa i fönstret i stugan och också fortsätta med renoveringen av hallen. Den har stått still sen i november men hallen har fungerat att användas.

Jag skruvade ned den gamla hatthyllan och i går kväll spacklade jag medan Syss spraymålade min vita huslampa svart

En kvällspromenad hann vi också med

(null)

Idag på förmiddagen vävade jag klart den delen, nästa gång ska det målas och sen ska lister mm på plats och en nygammal, uppfräschad hatthylla monteras

I fönstret blev det så fint med svart kruka, min loppisfyndade och svartmålade dalahäst och den svartsprayade huslampa. Ovanför de fina snöflingor i svart metall jag fick i julklapp. Nu matchar fönstret de andra i kök och allrum!

Resan är en del av målet sägs det och det gäller att göra den bra. Utöver mysigt prat med Syss blev det fika, lunch med ostkaka och jordgubbar på vägen upp och geocaching på både upp och hemresan.

Badrum färdigt att användas

Nu är badrumsrenoveringen färdig och bortsett från några detaljer som behöver fixas är det klart att tas i bruk. Blev stort som jag tänkt mig.

Är mycket nöjd med val av vägg och golvmattor!

(null)

Mitt fina fönster kommer ännu mer till sin rätt

Satte upp duschdraperiet, får se om det blir en duschvägg så småningom

Hyllor till schampo mm utan att göra åverkan på väggmattan.

(null)

Ny toalettstol och ny, större varmvattenberedare!
Glömt hur det såg ut?!  Här kommer en jämförelse bild

Att slutbesiktiga badrummet var nödvändigt, genom trevligt sällskap av Syss blev det även en utflykt.

Helg med uteliv och röj

Helgen tillbringades med familjen, så härligt att vara tillsammans! Sonen fyllde år och blev firade med presenter och tårta på sängen innan gofrukost.

(null)

Sen packade vi in oss och åkte upp till vårt paradis. Solen sken och sjön var spegelblank. Det blev en roddtur med lite kastande och metande

När vi tröttnat på att ro gick vi till grilludden nedanför vår stuga och tände elden. Medan vi väntade på glöden lekte några i vattnet, en provade att hänga och en kastade lite till (vi fick ingen fisk men det gjorde inget)

(null)

Grillad korv smakar väl underbart såhär när man är ute?!

Sen blev det klättring bland stenar, en liten grotta och även ett dopp i sjön för yngsta dottern innan vi for hem.

Så blev det eftermiddagsfika med sonens goda "baka onsdag, skär torsdag" kaka. Grillat till kvällsmat och bad för de små som somnade ovaggade.

(null)

Idag har vi röjt i garaget, lastat kärran för en soptippsvända, fikat på altanen med Syss med lagom social distans, hoppat studsmatta, cyklat mm. Ytterligare en härlig, solig dag med de bästa