En färgchock!

När jag var uppe i Sälenfjällen och tittade över husen som skulle målas om under hösten fick jag en smärre chock. Jag var, som ni kanske minns, tillfrågad om färgsättningen och utifrån vissa kriterier (behålla grått som husfärg, göra om fönstren från mörkbruna till vita, noggrant val av färger för helhetssyn mm) lämnades förslag som stämdes av mot ansvarig i den styrelse som skulle klubba igenom beslutet. Vi var faktiskt rörade överens  bl a om varmgrått, då nuvarande grå tenderar att bli blå i vissa ljus och det är stora hus.  Sommaren har sedan gått och nu hade de alltså börjat måla om husen. Något hade dock hänt på vägen. Den gråa var en neutral grå, (s- 4500N) Färgen i sig inte så tokig, jag har själv valt en mörkare variant till våra fönster, men inte är det en varm färg direkt, nej den tenderar åt blå lila den med. Till det hade de sedan målat fönstren i skarpt Carl Larsson grönt med en ljus röd (carl larsson?) färg på fönsterfoder. (Ni vet hur svårt det är med grön färg på hus över hvuvudtaget)Knutbrädor och vindskivor även de i den gröna samt husets "midja" som delar av och är tänkt att göra huset nättare. Någongång under resans gång har någon lämnat detta "fina" Dalaförslag och styrelsen gillade det. Tyvärr skämmer det hela byn. Färgerna harmonierar dåligt och ger ett skrikigt uttryck. Därtill har målerifirman gladeligen målat fönsterblecken (svarta i orginal) gröna med samma sorts färg, plåten som klär in midjan är grön nedtill och grå på den övre delen osv. (ser därtill framför mig flagorna om några år).
Pratade med några av lokalbefolkningen som förfasade sig över färgsättningen. Om inte styrelsen tagit sitt förnuft till fånga i helgen som gått lär de få leva med detta i minst 15 år........



Kommentarer
Postat av: Malin Inspiration & design

Tack snälla för ditt smicker om hallen.:) Trivs väldigt bra med det orange. Orange är ju en favvo. :)

Saknar dock lite fler detaljet och en matta som bryter av snyggt. Kanske en vit&svart?? :)



Vilka roliga färgkombinationer det var på huset ovan. :)



Trevlig kväll på dig!

2009-09-14 @ 17:39:38
Postat av: Vita hjärtan

Vissa har ingen smak.....men när någon med smak ändå hjälper till kunde dom väl lyssna.....hoppas dom tar sitt förnuft till fånga!



Kram Annemari

2009-09-14 @ 17:54:10
URL: http://vitahjartan.blogspot.com
Postat av: Lina

Oj....det var lite annorlunda färgkombination...förstår att du blev lite upprörd! Hoppas att det går att lösa....Vi åker till hundfjället över jul, var har ni era lägenheter? Ha en fortsatt bra vecka! Kram Lina

2009-09-14 @ 20:11:14
URL: http://homebylina.blogspot.com
Postat av: FURNISH.etc

Sv; Aha! Vad kul att du följt Thereses bröllopsblogg! Och att du hittade bilderna från bröllopet på min blogg. Jag är utbildad florist, men jobbar inte som det, men att göra brudbuketter är ALLTID lika kul! Kram

2009-09-15 @ 19:52:54
URL: http://furnish.blogg.se/
Postat av: J E N N Y

sv; Ja idol är något som jag alltid följer. Men the mentalist följer jag inte,men det kanske jag gör snart! Otroligt skönt med lite plugg den här veckan! :) Kram Jenny Penny.

2009-09-15 @ 20:14:23
URL: http://jeeeennnnyy.blogg.se/
Postat av: Johanna

Dumma de är som inte lyssnar på dig! Vet de inte att du är bäst?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0