Nu är glada Julen slut, allt det röda kastas ut






Idag fick det ske. En gran som syntes grön men som när jag tog i den blev en barrhög på golvet åkte ut. Och alla julsaker också. Det enda som jag har kvar är adventsljusstaken i fönstret och den ska få vara några dagar till.
Lika roligt som det är att plocka fram Julen, lika skönt är det att plocka undan den. Men även lite vemodig förstås.
För mig är Julen vit, grön och röd. Jag vill ha en äkta gran och att tomten ska vara röd. Röda och Silverkulor i granen ska det vara. Jag har alltså inget till övers för "modern" jul med Blå gran, vita tomtar mm mm.         Modern och modern förresten, tror det är mer rätt med en traditionell Julfärgsättning när nu varje lågprisbolag säljer färgmatchade jular.

Men när januarisolen kommer in genom fönstret blir plötsligt allt det röda som i december var mysigt och stämningfullt, alldeles för rött och grällt.  Är faktiskt ingen inbillning, hörde för flera år sedan Ernst  prata om det annorlunda ljuset, prismor som bryter på annat vis el nått dyligt, som gör att det ser annorlunda ut i januari.



Nu vill jag ha lite brunt och vitt innan vårens gröna kommer. Och framför allt vill jag ha en bukett tulpaner.
Ska unna mig en så snart jag kan.



Kommentarer
Postat av: Johanna

Ja, jag ska också köpa tulpaner! Börjar längta efter vår, tror att det också har något med ljuset att göra.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0