Att gå pilgrimsvandring

Efter att ha läst om personer som gått pilgrimsvandringen Caminon, till Santiago de Compostela har mitt intresse för pilgrimsvandring väckts. Nu hade jag inga planer att ta mig an 90 mil i Spanien och så här med resebegränsning pga corona kommer det mer bli små korta vandringsturer i närområdet.  

(null)

Men jag läste på nätet om den sk Munkastigen, som är en 96 km lång pilgrimsled mellan Riseberga klosterruin utanför Fjugesta och Birgittakyrkan i Olshammar.  

(null)

munkarna vid Ramundeboda kloster vandrade denna led för att i Olshammar ta båten över Vättern och upprätthålla kontakt med sina klosterbröder.

(null)


Den är uppdelad i 5 etapper och en 6:e kan kanske ta oss till Vadstena. Jag peppar nu för att Syss mfl ska haka på och vi kan gå en etapp i taget under våren /sommaren. 

(null)

För att göra det lite extra har jag beställt pilgrimspass i vilka vi kan registrera våra etapper.

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0