Dags för nästa etapp av Munkastigen

Idag tog vi oss an etapp 3 av Munkastigen, denna etapp är samma som Bergslagsledens etapp 14. Jag steg upp lite tidigare än vanligt och bakade bröd till lunchen.

(null)

Efter bilrangeringen startade jag och mina medvandrare vår vandring vid Svartå Herrgård. Denna etapp går i mer kuperad terräng och mer skogsstigar än grusvägar.

Bild lånad av Syss

Vi gjorde ganska snart en avstickare från leden för att titta på Bojegruvan, en av de gruvor som ägdes av von Boij på Stora Lassåna. Det som fanns kvar var flera gruvhål, avgränsade med staket.

(null)

Vi gick vidare och efter någon timme kom vi fram till Rankelmossen, och efter ytterligare en bit vandring till utkiksplatsen Predikareberget. Där intog vi vår lunch, denna gång Tabboulhe med falafel, goda såser och bröd.

Bild lånad av Syss

Så vandrade vi vidare på skogsstigarna och gjorde också en avstickare för att titta på ett klapperstensfält. Stigen dit var dåligt skyltad och ibland fanns ingen stig. Vi fick ta oss fram över stock och sten och det kändes jobbigt, framför allt för mitt onda knä. Men det var ändå värt att få se, Facinerande med dessa stora runda stenar som för 10 000 år sedan låg längs stränder och som genom landhöjningen höjts högt över nuvarande havsnivå och numera ligger långt upp på land. Tillslut var vi ute på leden igen och efter en stund pausade vi för fruktsallad och lite andpaus.

(null)

Vi vandrade vidare, ganska möra nu men målet började kännas inte allt för avlägset. Vid "Sulitelma"  stannade vi och njöt av Johans kaka och milsvid utsikt till kaffet innan vi gick de sista kilometrarna till målet vid Ramundeboda klosterruin.

Bild lånad av Syss

Vi köpte Klings goda glass, en Pop74, och slog oss ned i gräset ennstund innan vi åkte för att hämta upp bilen vid starten. Efter välbehövlig dusch blev det kantarellsmörgåsar innan vi skiljdes åt för denna gång.