Besökare, milsten och lussekatter.

Har haft en skön helg med en bra blandning av jobb och nöje. Möjligen borde jag ha varit ute lite mer än jag varit men men

På frukosten i dag hade jag många besökare vid mitt fågelbord. Mest talgoxar och de mellanlandar på fönsterspröjset innan de börjar kalasa. Mysigt med småfåglar, känns bra att titta på dem

(null)

(null)

Jag har också bakar lussekatter, några släta bullar till saffranssemlor i början av nästa år och så bullar fyllda med mandelmassa. Spelade julmusik och använde julförkläde och kökshanddukar i julstil, allt för att få lite stämning.

(null)

(null)

(null)

Åt några innan påsarna åkte in i frysen

För ett tag sedan gjorde någon ett inlägg i en lokal facebookgrupp om en gammal milsten som satts upp som råsten mellan marker inte långt hemifrån. 1913 hade en kvinna fyllt i inskriptionen med  krita och upptäckt att råstenen var en milsten från kung Adolf Fredriks tid (1750-tal).  Nu undrade personen om den fanns kvar. 

(null)
Bild från 1913

Jag var med Syss till en familj som bedriver jordbruk i närheten där stenen skulle finnas och passade på att fråga dem. De visste var den fanns  och igår åkte vi för att leta efter den. Den låg precis vid vägen, väl synlig och vi har passerar där många gånger och aldrig reagerat på den. Nu stannade vi och tittade samt placerade ut en geocahe i närheten. Kul att se om det är många som kommer besöka stenen

(null)

Kul med lite lokalhistoria! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0