Steglitsen

Jag har läst boken Steglitsan av Donna Tartt, en fascinerande berättelse med otroligt detaljrikt språk.

(null)

En steglits är en fågel av finksläktet och bokens namn är namnet på en tavla, Stiglitsan eller The goldfinch, målad av  Carel Fabritius  1654. Tavlan föreställer en steglits  som sitter kedjad med en tunn kedja. Ett känt konstverk som man kan beskåda på konstmuseumet i Haag.

(null)

När jag googlade på tavlan upptäckte jag att  boken är filmatiserad 2019 och finns på Netflix. Jag tänker nog titta på den men vill vänta så att inte boken är allt för färsk i minnet. Och på min bucket list ska jag skriva upp att titta på tavlan i Haag.

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0