Vardagsrumsrenoveringen fortskrider

Denna vecka har jag täckmålat alla väggar två gånger på kvällarna efter jobbet. Känner mig hemsk som knappt varit ute nått men vill att renoveringen ska gå framåt. 

(null)

(null)

Den vägg som ska bli fondvägg täckmålades med en mörkare kulör

(null)

I går blev det bara maskerat och sparmålat men idag var det dags för fondväggen!
På förmiddagen åkte Syss och jag med min stora släpkärra till IKEA för att hon skulle få hem nya bokhyllor, TV-bänk, fåtöljer mm och jag köpte spothlightskenor, gardinskenor och två ivarskåp som tillsammans med ett djupare ska målas och bli sideboard i vardagsrummet. Syss körde kärran och klarade det galant.

(null)


Det tog sin lilla tid och sen njöt jag av solen på altanen en stund innan jag tog tag i målandet.

(null)

Väggen målades med Jotuns lady minerals, som ger ett kalkliknande intryck. Jag valde kulören Diskret som passar bra mot min gråa väggfärg. Här håller färgen på att torka, det kommer inte bli lika stora kontraster sen. Känner mig så nöjd!

(null)

(null)

Jag unnade mig också en bukett tulpaner, kanske det inte blir så många gånger till.

(null)

Jag vill också passa på att visa hur man enkelt kan sätta igen hål i väggen. I mitt fall var det eldosor som inte har någon funktion som skulle tas bort och väggen lagas.

(null)

Jag fräste ut rundlar ur gipsskiva med dosfräsen och limmade fast tunt papper där jag rivit bort för att få rund form. River gör man för att få tunn kant när man limmar mot väggen .

(null)

Bitarna fästes på plats i hålen med tapetlim och spackel. Är det på ett mer utsatt ställe limmar man med fördel en tunn träribba på baksidan av hålet som håller rundeln på plats.

(null)

Det bubbliga slätades ut när limmet torkat

(null)


(null)

Sen spacklade jag runt skarvarna

(null)

Slipade, vävade och målade.

(null)
 
Och voila, inget syns! 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0