Festligt värre!


I lördags var jag inbjuden till universitetets akademiska högtid. Jag hade tillsammans med tre andra, två från universitetet och ytterligare en från regionen fått universitetets samverkanspris. Först deltog jag vid promoverings ceremonin, vackert och högtidligt, lite långdraget dock då många deltog eftersom det varit ett års uppehåll pga pandemin. Svenska kammarorkestern spelade och musikhögskolans kör sjöng.

(null)

Efter det lite mingel innan banketten drog igång.  Temat var Renässans - pånyttfödelse och det fanns med i dekorationer, mat och framträdanden. Maten som var mycket god var framtaget av alumni och studenter vid Grythyttans restauranghögskola och musikhögskolan stod för sångframträdanden.

(null)

Förrätten var en kall créme Ninon serverad med tryffelcreme, jalapeño, gröna ärtor och picklad lök.

(null)

Varmrätten en skaldjursglacerad gös, blåmusslor med savojkål och smörstekt charlottenlök, grön sparris och broccolini serverad med vitvinsås och dillolja.
Så var det dags för prisutdelning och vi fick ta emot diplom av rektorn och regionråd.

(null)

(null)

(null)

Festklädda!

(null)

(null)

Så en god dessert, glassbomb på vaniljglass med en interiör av yoghurt och rabarberglass. Serverad med financier på brynt smör, hallon och rabarberkompott, mandelsmul samt citron och flädercurd.  Som ofta tycker jag förrätten och desserten slår huvudrätten!
Honörbordens uppläggning skedde på scenen där förstaårsstudenter skötte det under ledning av svenska kocklandslaget.

(null)

Efter många timmar bröts sittningen och det serverades kaffe innan dansen tog vid. Jag valde att åka hem då jag hade annat att göra på söndagen. En kväll över mina förväntningar  och en fin upplevelse.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0