I midsommartid


Efter jobbet på torsdagen åkte jag, Syss , Håkan och Mathilda till Sälen för att fira midsommar.
Det blev snickarkorvssallad, Drömlandet och en tidig kväll. Efter frukost gick vi en morgonpromenad upp på fjället.  (Nästa midsommar är nog de nya spängerna på plats!

(null)

(null)

Vi plockade också blommor till midsommarbukett

(null)


Vi fikade och jag fixade lite ute innan det var dags för midsommarlunch

(null)

(null)

Vi gjorde en liten tur till Stöten med omgivning innan vi landade in vid stugan igen. Efter ett tag började Håkan förbereda kvällens mat

(null)

Medan jag målade ändträt på de nya vindskivorna 

(null)

Efter maten såg vi I sanningens namn och åt jordgubbstårta 

(null)

Sen la vi oss tidigt för att hinna sova lite innan vi gick upp kl 01 för att åka till Njupeskär för att få uppleva den unika soluppgången där.
Det var inte mörkare än så här när vi åkte

(null)

Efter en timma och fyrtiofem minuter kom vi fram till Fulufjällets nationalpark. Vi var inte ensamma kan jag säga. Vi gick de två kilometrarna till fallet allt medan det började ljusna. Det vi skulle få se är unikt.  Under några få dagar runt midsommar orkar solens strålar lysa upp Njupeskärs vattenfall. Det sker  i samband med soluppgången, ca 03.30 på midsommardagens morgon.

(null)

Bara fyra grader varmt! Vilken tur att jag tagit med en tjock flanellfleecetröja.
(null)

När vi närmade oss fallet började de första solstrålarna anas.

(null)

Och det blev allt rödare och rödare

(null)

(null)

(null)

Och åt andra hållet såg vi solen gå upp

(null)

Vi drack kaffe och åt äggmackor vid fallet 

(null)

Innan vi vandrade tillbaka till bilen och åkte hem till stugan, uppfyllda av den vackra upplevelsen

(null)

Vi kom tillbaka runt 06 och gick och la oss några timmar. Efter second breakfast och lite fika med jordgubbstårta var vi på gång igen. Läste ute i solen och åt lunch av rester från gårdagen. De andra gjorde en vandringstur men det pallade inte mina knän så jag var kvar, skrapade och grundade en takfotsbräda, klippte sly och läste i solen.

(null)

På kvällen åt vi grillat igen innan vi såg          the Rock. 

(null)

På söndagen fikade vi i solen innan vi packade ur, städade och åkte hemåt. Vi stannade vid sjön i Lesjöfors för lite ostkaka och jordgubbars lunch, och till eftermiddagen var vi hemma igen. Ännu en fin midsommar i Sälen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0