Växthusfika och stenarbetarmuseum

Regnig söndag, lugn förmiddag hemma. Efter lunch en lite utflykt med Sonen och vän. Är några söndagsöppna loppisar som vi planerar att besöka. Vi börjar ganska nära Sonens hem, en mysig loppis som hållit öppet i många år. Det gjordes några fynd och så  erbjöd de eftermiddagsfika. Kaffe, kladdkaka med smultron och glass! Självklart stannade vi där.

(null)

Eftersom det regnade fick vi sitta i orangeriet, ett helt fantastiskt sådant.

Efter ytterligare några stopp åkte vi åter till Hällabrottet. Där stannade vi spontant vid stenarbetarmuseumet som hade öppet.

Så intressant om en verksamhet jag inte hade någon koll på.  (null)

(null)

De hade även uppbyggda miniatyrer över området, och vi hittade det som är sonens badbrott

Helt klart värt ett besök. En fin utflykt en regnig dag

Fönstermålning

Jag har ett långtidsprojekt denna sommar. Jag ska måla om mina fönster från blågrå till vita igen. Jag tar in och målar spröjsen lite när  tid finns

(null)

Har köpt nya träplugg så att spröjsen kan sättas ihop

Har målartvättat fönster och  foder och någon lagom varm dag ska jag börja måla dem.

Fortsättning följer

10 timmar Nyhem

Efter mycket velande och obeslutsamhet blev det bara en dag på Nyhem även i år.  Vi (jag, Syss och Oskar) startade tidigt och kom fram i god tid för att möta de andra. Det blev en kopp kaffe och Syss goda krämbullar medan vi väntade

(null)

Äldsta dottern med barn anslöt och vi gick till samlingen i Nyhemshallen.

Sen gick vi och barnen till barnens Nyhem.
Frasse uppskattad som alltid

(null)

När det slutade köade Vera för att hoppa och Arvid gick till kulbacken.

Vi lunchade pasta och sen blev det mer lek och kulbacke innan vi gick till Nya musik och tittade på böcker och annat. Barnen och Oskar fick en Nyhemsfågel och sen dök Yngsta dottern upp. Vi köade för glass och tyvärr kom en regnskur så glassen avnjöts ståendes under ett tak.

Vi kollade lite i secondhandbutiken och drack kaffe mm (låter som vi bara äter) medan det regnade. Sen bröt solen fram och Arvid stack åter till kulbacken och Vera till lekplatsen.

(null)

Vid 17 öppnade pysselhänget och vi gick dit och pysslade tillsammans med lite Hagströmmare.

Efter kvällsmat började det bli dags att dra sig hemåt, till olika håll. En fin dag med många jag tycker om.

Systrar i jeans

Dock var Elvira så saknad, så konstigt med Nyhem utan henne, hon har varit med sedan hon låg i magen och hon fattas oss

Äntligen Sälen!

Efter mer än fem månader var det äntligen dags att resa till mitt älskade Sälen. Knäoperation gjorde så jag missade både sportlov och årsstämmohelg i år.
Jag, Syss och Mathilda var det som reste upp. Det blev sushi i Vansbro till kvällsmat (och självklart inköp av filabröd mm på Vansbrokonditori)

(null)

I Lindvallen hämtade de ut sina nummerlappar och vi handlade till frukostar och lunch. Så lycklig att nyligen vara uppe och njuta av sommarljuset

Vi gofikade och tittade på film innan läggdags. Nästa
Morgon åter till Lindvallen och Tjejmilen Sälen. Syss startade först med
5 km.

(null)

Sämre väder än förra året, kallt, blött och halkigt
Efter lite väntan var det dags för Mathilda och 10 km

Sen åkte vi hem för lunch. De andra tog det lugnt medan jag tog ut trädgårdsmöbler, trimmade och inspekterade det utbytta fönstret i badrummet

(null)

Vi eftermiddagsfikade i Fjällkyrkan och inspekterade lägenheten i HundfällsCenter.

Väl åter tänkte jag grundmåla fönsterfodret men gav upp pga dålig färg och myggor

På kvällen åt vi på Gustafs grill och sen blev det Liam Neeson film i stugan.

(null)

Söndag morgon med regn, vi åt långfrukost och packade sedan ut. Regnet upphörde ganska snart och vi fick en fin hemresedag.
Stopp på stadium outlet och loppis innan lunch på Jannesgården i Malung (rekommenderas)

Det blev en glass till efterrätt

(null)

Vi besökte en fin affär i Vansbro med både nytt och begagnat. Ett litet inköp blev det

Ytterligare loppisstopp och fika vid Stationshuset i Lesjöfors hann vi också med innan vi kom hem, nästan till kvällsmatsdags

Längtar redan tillbaka till min stuga

Och så Lego House

Vi var nöjda efter vår dag på Legoland och köpte inte biljetter till dag 2. Först tänkte vi åka ut till havet vid Hvide sand men det var inte så lockande med bilresa för barnen. Så vi bestämde oss för att besöka en djurpark. Men på morgonen så var vädret inte så bra och ingen var så sugen på att gå omkring utomhus.  Så vi bokade biljetter till Lego House istället. Det blev en heldag med roliga upplevelser.

Så fascinerande med all interaktivitet

Vi lunchade medhavda plättar och fortsatte med upplevelserna

Och utöver alla digitaliserade saker var det kul att bygga med den enorma mängd med Lego som fanns

Tillbaka vid campingen spelade barnen schack innan det blev kvällsmat

(null)

Sen hade vi fredagsmys, åt frukt och popcorn och spelade uno.
Nästa morgon packade vi ut och åkte mot Fredrikshamn och så färjan till Göteborg igen. Väl hemma blev det såklart att ta fram allt Lego och börja bygga ❤️

Legoland!

Efter frukost packade vi matsäck, regnkläder och ombyten och åkte mot Legoland. Enligt prognosen skulle det bli regn större delen av dagen. Vi hittade parkering nära entrén, att åka 6 juni visade sig vara mycket smart, lite folk, inga köer.

(null)

Lagom när grindarna öppnades kom världens åskregn, det vräkte ned och det kom även hagel. Vi tog skydd under ett tak och hade regnkläder på oss. Så hoppade vi på rundtåget och fick en liten tur och regnet upphörde.

Vi besökte spökhuset, åkte bergochdalbanor, nedsläpp och mycket mer.

Att spruta vatten på andra var uppskattat

(null)

Vi besökte Emmets flying adventure, där man svävar över en gigantisk bioduk. Jag blev illamående men ungarna älskade det, så Vera och jag fick åka en omgång till när dottern och Arvid åkte bergochdalbana där Vera var för kort

Bilder från Legolands sida

Vi åkte kanoter och runda flottar i vattenfall, varvade bergochdalbanan Örnen och mycket mer. Vi stärkte oss med pastasallad och senare på dagen fika

Mot slutet av dagen började det regna och vi gick runt i Miniatyrvärlden med regnkläder på.

(null)

Dagen avslutades med besök i legoshopen, morbror hade swishat pengar som nogsamt användes till inköp. Åter i stugan blev det röd dansk pölse (smakade konstigt enligt barnen)

och legobygge såklart

Mot Danmark!

Halv fem på onsdagsmorgonen steg vi upp, packade ut i bilen, fixade det sista med frukostmatsäcken och så gav vi oss iväg. Jag, äldsta dottern och barnbarnen skulle till Legoland!

(null)

Vi åt frukost i bilen, stannade och kissade, köpte torkarblad och lite färdgodis på en mack. Utan problem kom vi fram till Stena Line terminalen i Göteborg och checkade in.
Det blev lite väntan i bilkön och det regnade så vi fördrev tiden med spel och läsning. Tillslut fick vi åka på. Vi tog plats nära ett litet lekrum med skärmar och utanför fanns flera olika spel, gripklor och bilkörar saker som lockade stort.

Arvid och jag gick tipspromenad, sen gick dottern och Vera. Vi fikade goda men hiskligt dyra bullar, ritade mm

(null)

Barnen provade en av attraktionerna, innan vi tog det lugnt med iPad och snacksbox

Vi gick också ut på däck, det blåste dock rejält

Jag ser Danmark!

Innan vi åkte av fick en lycklig Arvid hämta pris i tipspromenaden. Vi  körde en liten bit utanför Fredrikshamn och tog oss ned till havet. Vilken lycka att plocka snäckor, hitta döds krabbor mm

(null)

Det var svårt att få dem att sluta och äta lite medhavd lunch

Sen blev det två timmars körning och den tidiga morgonen tog ut sin rätt. Det blev lite powernapp för tre av oss. Tillslut var vi framme vid Riis Feriepark där vi bokat stuga. Vi installerade oss och gick sen för att bada.

Det var kallt i luften så vi gick tillbaka till stugan och åt Tacos. Sen blev det lite lek i lekparken.

Tillslut kunde de slita sig och vi gick till stugan för att ta kväll. Blev lite högläsning innan sovdags. Vid 22-tiden sov vi alla

Ljuvliga somriga dagar

Njuter av dessa fina dagar! Naturen är så fantastisk.

(null)

Blir så lycklig över allt som blommar och njuter av kvällarna efter jobbet

AW med vänner, kvällsmat hos Syss eller en bok på altanen, allt lika underbart

Att plocka liljekonvaljer med Syss en kväll

(null)

Och allt som växer i växthus och pallkragarna

Så nöjd med de nya pallkragarna och har nu sått i lite gräs

Och så bad! Bad i poolen och svalkande bad i badbrottet hos sonen

(null)

Njuter svalkan i luften efter ett häftigt åskregn. Solen skiner igen och allt är rent och fint